Redactie - 28 maart 2017

Thijmen Bosman over uitgebreid solutions portfolio Yes Telecom

Yes Telecom ontwikkelt zich in rap tempo van business provider tot solutions provider, en levert inmiddels complete communicatieoplossingen voor het hele MKB. “Een belangrijk nieuw onderdeel in ons portfolio is hosted telefonie, inclusief de levering van vaste toestellen”, vertelt Thijmen Bosman. “Nieuw is bovendien dat we meer focus hebben op technische ondersteuning, zodat ook business partners met weinig kennis van vaste telefonie en connectiviteit onze nieuwe producten kunnen leveren.”

Yes Telecom begon ooit met een exclusieve focus op de verkoop van mobiele telefonieabonnementen aan MKB-klanten. “We zijn altijd goed geweest in maatwerk mobiele abonnementen voor MKB-partijen, die we verkopen via business partners”, vertelt commercieel manager Thijmen Bosman. “Partnership is 'key' bij Yes Telecom; de producten, inclusief aanvullende oplossingen voor telecombeheer en kostenmanagement, worden uitsluitend geleverd door onze partners.”

Maar de wereld verandert en mobiele telefonie is hard op weg om helemaal 'commodity' te worden. Bosman: “Mobiel wordt een prijzenslag. Wij gaan daar niet in mee en kiezen liever voor totaaloplossingen die direct bijdragen aan de bedrijfsprocessen van onze partners en eindklanten. Als een echte solutions provider willen we meerwaarde creëren en totaaloplossingen leveren die op het gebied van telefonie een gehele bedrijfsomgeving faciliteren en ontzorgen. We maken een ontwikkeling door van business provider naar een leverancier van heel complete communicatieoplossingen."

Succesvolle transitie

Afgelopen jaar was voor het telecombedrijf met vestigingen in Leiden, Hengelo en IJsselmuiden het jaar van de transitie: van mobiele provider naar solutions provider. “Vooral in Q4 van 2016 werd het groot”, weet Bosman. “In 2016 groeiden we net zo hard met solutions als met mobiel. Dit jaar zal de groei voornamelijk in solutions zitten, vooral door een enorme potentie bij bestaande klanten. Het gaat erom dat we onze business partners met onze oplossingen helpen om actief mee te denken met hun eindklanten, die behoefte hebben aan meer dan alleen bellen. We willen het hele MKB bedienen, ook bedrijven die gebruik willen maken van bijvoorbeeld hosted telefonie in combinatie met vaste toestellen en connectiviteit.”

Een mobiel-vast integratie is dan ook een belangrijk onderdeel van de totaaloplossingen van Yes Telecom. Klanten zijn onder meer erg tevreden over Yes InTouch, de unified communications oplossing (UC) van Yes Telecom. “Wij geloven nog steeds dat vaste telefonie op den duur helemaal verdwijnt, maar we hebben gemerkt dat veel mensen op kantoor toch nog behoefte hebben aan een vast toestel, al is het maar tijdelijk”, legt Bosman uit. “Verder heeft Yes Telecom aanvullende producten als business voicemail en mobile device management, dat tegenwoordig enterprise mobility management heet.”

MKB-bedrijf

De kracht van Yes Telecom is altijd geweest dat het zelf een MKB-bedrijf is. “Daarom begrijpen wij heel goed welke functionaliteiten een MKB'er nodig heeft en hoe onze techniek toepasbaar is op de specifieke situatie in een MKB-bedrijfsomgeving. Daar komen onze verkoopsuccessen vandaan, ook in de sfeer van solutions. Wij snappen heel goed dat onze business partners en hun MKB-eindklanten anno 2017 behoefte hebben aan meer dan alleen een 'mobile only' portfolio.”

Yes Telecom wil de hele 'telefonieketen' beheren, zoals Bosman het noemt. “Onze 'selectieve partners' – partijen die zo'n keten volledig beheersen, van installatie tot en met support – hadden hoe dan ook behoefte aan een meer uitgebreid portfolio, compleet met vaste telefonie, internetverbindingen en diensten als toestel provisioning. Maar we zagen ook dat vooral kleinere partners daarvoor niet de capaciteit hebben, terwijl onze nieuwe totaaloplossingen mogelijk ook voor hún (eind)klanten in het MKB interessant zijn. We willen de hele MKB-markt kunnen bedienen; alle klanten in het MKB moeten gebruik kunnen maken van hosted telefonie van Yes Telecom in combinatie met vaste toestellen. Daarom hebben we ons portfolio uitgebreid met support op vaste toestellen, connectiviteit en trainingen voor partners en klanten.”

Volledige ondersteuning

Yes Telecom haalde nieuwe expertise in huis en investeerde flink in sales en opleidingen. “Een cruciaal onderdeel van solutions verkopen is dat partners begrijpen waarom dingen handig zijn voor een eindklant”, vindt Bosman. “Technisch zijn we inmiddels in staat om business partners in het meer uitgebreide portfolio volledig te trainen. Maar een mogelijkheid is ook – en dat is nieuw – dat wij de levering en de installatie van alle spullen geheel of gedeeltelijk van een partner overnemen. We kunnen partners helemaal bij de hand nemen, denk aan de levering van vaste toestellen en de training van eindgebruikers in het beheer van een (vaste) telefooncentrale. Partners kunnen ons 'modulair opschalen' in de keten: zelf doen wat ze willen en kunnen en uitbesteden waar ze geen expertise of tijd voor hebben. Het resultaat is dat álle business partners, van klein tot groot, altijd met ons gehele solutions portfolio aan de slag kunnen. We bieden volledige ondersteuning, waar we voorheen van onze partners verwachtten dat ze alles zelf deden.”

Volgens Yes Telecom wordt de telefoniewereld op den duur helemaal 'hosted' en zal vaste telefonie in de traditionele betekenis geheel verdwijnen. “Toch zijn sommige eindklanten nog huiverig voor een volledige overstap van koperdraad en een vaste telefooncentrale naar volledig mobiel in combinatie met unified communications”, besluit Thijmen Bosman. “Voor hen is hosted telefonie – een flexibele telefooncentrale in de cloud – inclusief vaste toestellen een mooie tussenstap. Onze missie is altijd geweest om MKB'ers de vrijheid te geven om te ondernemen. Wij hebben een portfolio in de aanbieding dat optimaal aansluit bij de wensen van elke moderne MKB-klant.”

Door: Jeroen Bordewijk

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!