Martijn Kregting - 01 november 2022

Contour Design CEO Kenneth Nielsen: Ergonomie en ontwerp gaan goed samen

Contour Design CEO Kenneth Nielsen: Ergonomie en ontwerp gaan goed samen image

Een nieuwe meerderheidsaandeelhouder, een nieuwe CEO, een verhuizing van het hoofdkantoor van de VS naar Denemarken en een nieuwe serie ergonomische muizen. Contour Design - een wereldwijd actieve aanbieder van ergonomische muis- en toetsenbordoplossingen - slaat op veel gebieden een nieuwe richting in, vertelt de Deense CEO Kenneth Nielsen. “Voorheen waren ergonomische muizen er vooral voor mensen die al klachten zoals RSI hebben. Wij mikken met onze nieuwe RollerMouse Pro en Slider Mouse Pro op een bredere doelgroep: werknemers die gezondheidsklachten willen voorkomen, zonder compromis op design-gebied te sluiten.”

Contour Design is al decennia een niche-speler op het gebied van ergonomische muis- en toetsenbordoplossingen. Het bedrijf verkoopt zowel meer traditionele eenhands muizen met een ergonomische vorm, als de Roller- en SliderMouse Pro. Deze twee recente toevoegingen zijn een ergonomisch hulpmiddel dat de traditionele computermuis vervangt.

Om een beeld te geven: beide muizen zijn in feite een in het midden van het bureau geplaatst aanwijsapparaat - tegen het toetsenbord aan - voor zowel pc als Mac – waar handen en polsen op rusten. Met minimale bewegingen van de rollerbar of sliderbar verplaatsen gebruikers de cursor over het hele scherm.

De RollerMouse Pro en SliderMouse Pro mikken niet alleen op een betere positie van de hand, maar de hele houding tijdens het werk voor de computer. Nielsen hierover: “Als ik naar mezelf kijk: ik ga voorover hangen na verloop van tijd met een traditionele slider-muis. Wanneer je je muis zoals met de Rollermouse Pro voor je hebt, dan blijf je rechtop zitten.”

Sprong voorwaarts

De nieuwe range is dus een duidelijke sprong voorwaarts voor Contour Design, vertelt de CEO. “Contour had de relatieve luxe van een vrij beschermde niche: specifiek ergonomisch ontworpen muizen. Onze producten hebben een zeer lange levensduur. Dat is mooi, maar we willen meegroeien met veranderende ontwikkelingen en inzichten op gebieden zoals ontwerp en ergonomie.”

De RollerMouse Pro en SliderMouse Pro zijn te zien als een diepte-investering, die mede mogelijk was onder de vleugels van de nieuwe meerderheidsaandeelhouder Polaris Equity. “Ik ben erg blij met een private equity-bedrijf als meerderheidsaandeelhouder”, stelt Nielsen. “Zij kijken echt naar de lange termijn en niet alleen naar de resultaten elk kwartaal.”

Radicaal andere ontwerpaanpak

Er waren met de komst van Polaris meerdere redenen om het hoofdkantoor van Contour van Boston (VS) naar Kopenhagen (Denemarken) te verhuizen. Allereerst vormen de Nordics de grootste markt voor de onderneming. Daarnaast heeft met name Denemarken op het gebied van ergonomisch ontwerp van producten een vrij rijke historie, die Contour graag wil vertalen naar de nieuwe producten waar het aan werkt.

“Onze eind september uitgebrachte RollerMouse Pro en SliderMouse Pro vormen de eerste uiting van onze radicaal andere ontwerpaanpak”, vervolgt Nielsen. “Veel ergonomisch ontworpen muizen zien er uit alsof ze gemaakt zijn met een puur functionele gedachte. Wij willen met een modern ontwerp de stap zetten van mensen die al last hebben van RSI en gerelateerde problemen, naar een veel groter groep werknemers die deze problematiek juist wil voorkomen.”

Aantrekkelijker ontwerp

Door het ontwerp veel aantrekkelijker te maken, verwacht Contour deze groep van vooral jongere werknemers aan te spreken. “We willen dat gebruikers ons niet alleen als een hulpmiddel zien om RSI te voorkomen of te beperken, maar ook trots zijn op het gebruik ervan, ermee gezien willen worden. Het gaat er niet om dat het product schreeuwt: ‘kijk wat een mooi ontwerp’, maar wel dat het functionaliteit combineert met een ontwerp dat in vrijwel elke omgeving past, van kantoor tot thuiswerkplek.”

Nielsen snapt dat (potentiële) gebruikers verschillende voorkeuren hebben, reden waarom er een roller- en slidervariant zijn. “Ook de slider-muis is een ‘point & click device in het midden van je bureau, maar hij is eenvoudiger in het gebruik om aan te wennen.”

Lange weg

De CEO beseft ook dat het een lange weg omhoog is van de huidige nichemarkt – vorig jaar verkocht Conour 250.000 muizen wereldwijd - naar de enorme commodity-markt voor muizen. Zo op het eerste gezicht lijkt de prijs voor een Roller of Slider Mouse Pro – enkele honderden euro’s versus een paar tientjes voor een standaard muis – daar niet aan bij te dragen.

“Als je gewoon een aanwijs-device wil, zijn er veel goedkopere oplossingen. Maar dan denk je puur in termen van geld. Wat je koopt met een Roller- of SliderMouse Pro, is gezondheid en duurzaamheid op de lange termijn. Een betere houding tijdens je achturige werkdag kan ontzettend veel betekenen in het voorkomen van personeel dat ziek thuis zit met RSI of andere houdingsaandoeningen, of sterk verminderde productiviteit heeft. En we hebben het over een product waarvoor mensen soms na 15 of 17 jaar gebruik nog een nieuw onderdeel willen om het te blijven gebruiken. Zet dat eens af tegen de gemiddelde levensduur van een gemiddelde muis.”

Gezondheid, duurzaamheid

Nielsen ziet ook een groeiende groep van potentiële jongere gebruikers die veel meer bezig zijn met gezondheid en duurzaamheid op de langere termijn. Zij stellen hogere eisen aan hun werkomgeving en bevinden zich – zeker in de huidige vraagmarkt op het gebied van personeel – in een positie dat ze hogere eisen kunnen stellen.

“Organisaties zullen dan eerder de directe kosten van een ergonomische centrale muis afzetten tegen de kosten van het verlies van een werknemer. Niet alleen door RSI of minder productiviteit, maar ook omdat iemand vertrekt naar een organisatie die wel de gewenste werkomgeving wil bieden. Je koopt eigenlijk geen muis, maar een oplossing die een aantal risico’s beperkt of voorkomt.”

Het gebruik van post consumer recycled plastic (pcr) in de harde elementen van de RollerMouse en SliderMouse past hierbij, stelt Nielsen. “Steeds meer mensen willen bijdragen aan een beter milieu, ook wij bij Contour. Maar je moet dit zien als een beginpunt op een lange reis naar duurzaamheid. En natuurlijk, we verwachten dat dit ook een concurrentievoordeel zal gaan bieden. Ergonomie en duurzaamheid hebben veel raakvlakken. Mensen die belangstelling hebben voor het ene onderwerp, hebben dat ook voor het andere.”

Benelux groeimarkt

Hoewel de Nordics voorop lopen als het gaat om normalisatie van het soort ergonomische muizen en ander randapparatuur van Contour, vormen de Benelux, delen van Frankrijk, Duitsland en het VK zeker veelbelovende groeimarkten. Er is sprake van een megatrend richting gezonder en duurzamer leven. En Contour gelooft erin dat zij een stukje van de mogelijkheden hiervoor biedt.

“In Denemarken is het al verplicht om werknemers te voorzien van in hoogte verstelbare bureaus. Maar in onder meer Nederland zie je een groeiend bewustzijn over ergonomie en duurzaamheid bij werknemers en ook werkgevers, ondersteund door meer regulering op dit gebied. Een werkplek-assessment betekent steeds vaker meer dan alleen het afvinken van een lijstje. En ook hier zijn jongere werknemers veel bewuster van hun gezondheid en stellen hogere eisen op dit gebied.”

Actief partnerkanaal cruciaal

Om het groeipotentieel om te zetten naar de praktijk, is een actief partnerkanaal cruciaal, stelt Nielsen. “Muizen vormen een zeer klein onderdeel van het totale IT-budget. Het heeft dus weinig zin om zakelijke afnemers direct te benaderen. We hebben wel online verkoop, maar dit is meer om bekendheid van onze producten te vergroten. Het is logisch om een muis als onderdeel van een totale werkplek te leveren.”

Bovendien, weet Nielsen, zijn het de resellers, managed service providers en system integrators die hun klanten het beste kennen. Contour kan de kennis inbrengen van het nut en de voordelen van ergonomische muizen. “Onze partners kunnen die voordelen naar voren brengen, maar hoeven geen experts te zijn. Wanneer een afnemer er open voor staat, kunnen we samen met of in naam van een partner langs komen om maatwerkadvies te bieden.”

Goede balans

Nielsen benadrukt dat Contour graag wil samenwerken met partners die meer willen dan zo veel mogelijk transacties. Er moet volgens hem een goede balans zijn in een partnerschap, men moet voordeel hebben van elkaar. Zonder die balans is er geen goed partnerschap, iets dat steeds meer kanaalpartijen beseffen.

“Reden waarom we ons partnerprogramma aangepast hebben en van sommige partijen afscheid genomen hebben. We willen geen partners die afwachten, maar samen met ons de markt willen ontwikkelen, die samen vooruit willen kijken, bijvoorbeeld met een driemaandelijkse planning. Die geloven in het nut van onze oplossing, de focus willen leggen op ergonomie als apart segment. Alleen zo’n samenwerking voegt echte waarde toe aan een partnerschap.”

Door: Martijn Kregting

Vooruit 09/12/2024 t/m 16//12/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
DIC Awards 5/12/2024 t/m 20/03/2025 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!