Jeroen Bordewijk - 11 september 2023

Onafhankelijk IAM-platform Okta: veiligheid zonder zorgen

Okta is wereldwijd de trotse marktleider in identity & access management (IAM) en werd de afgelopen zes jaar benoemd tot Leader in de Gartner® Magic Quadrant voor access management. Okta staat voor een ongeëvenaard breed aanbod aan IAM-oplossingen, aangeboden via een gebruiksvriendelijk, maar vooral onafhankelijk platform met een veelheid aan koppelingen. “Wij leveren veiligheid zonder verdere zorgen”, verklaren Arno Nienhuis en Mark van Leeuwen het succes.

Onafhankelijk IAM-platform Okta: veiligheid zonder zorgen image

Het identity & access managementplatform Okta is breed, open en onafhankelijk, en bevat een zeer groot en divers aanbod aan IAM-oplossingen voor ondernemingen. “In onze Okta Identity Cloud vinden organisaties oplossingen op het gebied van zowel workforce identity als customer identity”, vertelt Arno Nienhuis, die naam maakte bij onder andere Oracle en in oktober vorig jaar aantrad als Vice President WEMEA bij Okta. “Daarmee kunnen zij altijd veilig en op het juiste moment de juiste mensen verbinden met de juiste technologieën en devices. Maar ook voor bijvoorbeeld IGA (Identity, Governance & Administration) en PAM (Privileged Access Management) kan de markt bij ons terecht.”

Meer dan achttienduizend klanten – van startups tot enterprises als Adobe, Hertz, Bunq, Vinted, Stork, Just Eat Takeaway.com, Signify, GrandVision en WeTransfer – vertrouwen op Okta om de identiteit van hun werknemers en klanten te beschermen. De kracht van het platform is volgens Nienhuis onafhankelijkheid. “Okta heeft meer dan zevenduizend vooraf gebouwde integraties met de meest uiteenlopende applicaties en infrastructuuraanbieders. Als resultaat gebruiken onze klanten altijd veilig de technologieën die voor hun bedrijf het beste renderen.”

Frictionless

Volgens Mark van Leeuwen, die Nienhuis al kende van Oracle en onlangs overstapte van Palo Alto naar Okta in de functie van Regional Vice President Benelux, is in de wereld van IAM wat hij noemt 'frictionless' erg belangrijk. “Okta wil organisaties het hoogste niveau van veiligheid bieden, maar zonder dat hun werknemers of klanten daar 'last' van hebben. De 'time to value' is zo kort, zelfs in omgevingen met wel vijftigduizend werkplekken, dat klanten het soms amper geloven. Klanten halen zeer snel resultaten met Okta, zoals een verbeterde werknemerstevredenheid. Innovaties als wachtwoordloze authenticatie of een hogere klantconversie met customer identity doordat klanten veilig en snel kunnen inloggen, maken mensen blij.”

Doordat klanten bijna 'drag & drop' Okta's Customer Identity Cloud kunnen implementeren, besparen ze bovendien snel (veel) geld. Van Leeuwen: “Ze hoeven niet een hele batterij techneuten in te huren. Voor organisaties met een gelimiteerd budget is eenvoud erg belangrijk. Het is een groot voordeel dat ons platform niet alleen workforce identity bevat, maar tegelijk ook customer identity. Allemaal met multi factor authentication (MFA), maar het platform is meer dan dat. MFA, waarvan het gebruik sinds 2020 is verdubbeld, is alleen maar een 'first touch point'. Daaronder ligt een compleet en innovatief productiviteitsplatform dat werkprocessen automatiseert, waarmee klanten bijvoorbeeld data kunnen verrijken die de identiteit van klanten in kaart brengt, zodat ze meer gericht aanbiedingen kunnen doen.”

Gebruiksvriendelijk

Volgens Nienhuis houdt Okta organisaties 'agile'. “Uit onderzoek van marktanalist IDC zijn er inmiddels 750 miljoen cloud native applicaties en dat aantal groeit snel. Deze toepassingen moeten allemaal ontsloten en beveiligd worden. Van alle IAM-aanbieders heeft Okta nu al de meeste (standaard)integraties. Dat geeft een gemak en gebruiksvriendelijkheid die in onze business écht uniek is. Okta koppelen en integreren met applicaties kan zonder ook maar enige vorm van specifieke kennis.”

Vooral in een arbeidsmarkt voor IT-personeel die we zonder overdrijving 'gespannen' mogen noemen, is dat een groot voordeel, vindt ook Van Leeuwen. “Zeker in security en IAM is personeel buitengewoon schaars. Vind maar eens de juiste mensen. En vooral: houd ze vast! Het laatste wat organisaties willen, is oplossingen in huis halen die veel onderhoud vergen. Op C-level ontlasten wij bedrijven en organisaties in 'the war on talent'.”

Customer experience

Okta is actief op het snijvlak van cloud, digitale transformatie en security. Er zit veel automation in het platform en volgens Van Leeuwen is dat voor business leaders momenteel erg belangrijk. “Ik ben hier gaan werken omdat juist Okta laagdrempelig de 'technology drive' van bedrijven faciliteert, door snel businessresultaten te realiseren. Business leaders zien technologie als een driver om vlug nieuwe successen te halen, om te besparen of dingen te verbeteren. Denk daarbij vooral aan klantervaringen. We zien dat de markt – bedrijven en organisaties die steeds meer online hun spullen en diensten verkopen of medewerkers willen faciliteren met thuiswerken – erg hun best moeten doen om mensen naar hun platform of app te krijgen.”

Van Leeuwen weet uit onderzoek dat het grootste deel van de markt bij het kiezen van securityoplossingen net zo goed kijkt naar customer experience als naar prijs. “Juist daar bieden wij onze klanten volop voordelen, zoals een open ecosysteem. Ook een bedrijf dat al volop investeringen heeft gedaan in diverse applicaties en de beveiliging en integratie daarvan, kan ons eenvoudig 'infitten' en alles gewoon blijven gebruiken.”

Okta ís zo belangrijk, omdat door de toename van het gebruik van cloudapplicaties en van het aantal mobiele werknemers de beveiliging van IT-netwerken steeds meer draait om de medewerker, het individu dat 'anytime anywhere' met z'n mobieltje de 'edge' vormt. “89 procent van alle aanvallen op webapplicaties gebeurt door misbruik van inloggegevens”, memoreert Van Leeuwen. “Van zowel een device als de gebruiker moet je daarom altijd zeker weten wat de identiteit is en welke rechten er gelden. De beveiligingsoplossing die meestal wordt gekozen, is zero trust. En de kern van zero trust is identity, precies wat wij doen.”

Partners

Vanwege de complexiteit waar eindklanten mee stoeien, zien Nienhuis en Van Leeuwen een belangrijke rol voor partners om (de volledige waarde van) Okta naar de markt te brengen. “Zij kunnen uitleggen wat Okta allemaal doet en kan”, vindt Nienhuis. “We hebben wereldwijd een mooie installed base met klanten en die groeit nog altijd hard. Met partners kunnen we nog meer waarde creëren voor onze klanten.” Volgens Van Leeuwen is Okta als zodanig weliswaar simpel te 'deployen', maar wil je het platform volledig uitnutten, zeker in de complexe structuren van grote bedrijven, dan zijn partners nodig die deze bedrijven écht begrijpen. “We hebben grote ambities met partners, zeker ook in Nederland.”

Door: Jeroen Bordewijk (tekst) en Witold Kepinski (interview) 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!