Jamf: 'Apple groeit sterk in Enterprise-markt'
Het thema Unleashing Possibilities dat Gartner dit jaar gebruikt voor ITSymposium is ook van toepassing op de mogelijkheden die Apple-technologie de zakelijke markt biedt. Steeds meer organisaties bieden hun medewerkers de mogelijkheid om oplossingen van Apple te gebruiken. Jamf, aanbieder van management en security oplossingen voor Apple, speelt hierop in.
“Wij zien drie belangrijke markttrends die nauw met elkaar verbonden zijn”, zegt Wouter Goed, Senior Country Manager Benelux bij Jamf. “Ten eerste zien we dat er steeds meer gedaan moet worden met minder, door macro-economische situaties die meer druk leggen op IT en internetveiligheid. Deze moeten steeds effectiever zijn, maar tegelijkertijd moeten ze ook hun organisatie beter beschermen tegen toenemende veiligheidsrisico's.”
“Een tweede trend is dat technologie en eindgebruikerservaring steeds meer als één geheel worden gezien. Organisaties benadrukken vaak dat het compliant en veilig moet zijn, maar eindgebruikers willen vooral dat het eenvoudig en efficiënt is, en dat hun privacy wordt gewaarborgd. Gelukkig wordt deze balans steeds beter gevonden. Dit komt deels doordat bedrijven willen groeien, maar er zijn steeds minder getalenteerde mensen die je kunt aantrekken of behouden. Daarom wordt de gebruikerservaring steeds belangrijker. Bedrijven geven hun werknemers steeds vaker de keuze met welke technologie zij het beste kunnen werken.”
Beveiliging
“De laatste trend is dat de IT- en security teams steeds meer naar elkaar toegroeien. Dit hangt ook samen met de eerste trend, namelijk meer doen met minder. Waar je vroeger zag dat beveiliging zich voornamelijk op compliance richtte en IT op gebruikerservaring, zie je nu dat deze steeds meer samenwerken. Het proces om Apple te integreren in de bedrijfsomgeving is al langer gaande. Dit begon met het management, maar is overgegaan naar beveiliging. Het trainen van IT-personeel in beveiliging is een kleinere stap, en dat is vaak al onderdeel van één traject.”
Wat door de jaren heen met Apple is gebeurd beschrijft hij als het 'hockeystick-effect'. “We zitten echt in die stijgende lijn, ondanks de afgelopen twee kwartalen waarin de hele markt last had van de economische crisis. Daarom is er momenteel een correctie gaande. Wat we zien is dat gebruikers die vroeger met een Mac begonnen op universiteiten, nu managers zijn. Zij vinden dat medewerkers zelf moeten kunnen kiezen waarmee ze willen werken.”
Schaduw IT
”IT moest hier iets mee, want het begon in de schaduw. Die ontwikkeling is al een aantal jaren aan de gang, zeker in Nederland. Wat je nu ziet, is dat de ervaring met Apple veel meer aanwezig is. Mensen weten al veel meer en het landschap wordt volwassener. Eén van de cijfers die dat bewijzen, is dat we onze business in de zakelijke markt hebben verdrievoudigd.”
De werkgever van de toekomst hecht veel waarde aan de ervaring van de eindgebruiker. “Ze willen slimme mensen aantrekken en behouden. Thuiswerken en salaris zijn belangrijk, maar de keuze van technologie ook. Veel bedrijven komen niet zozeer met de vraag of ze Apple willen, maar hoe ze het kunnen implementeren en beheren binnen hun organisatie.”
Ziekenhuis
“Ze willen Apple kunnen aanbieden en vragen ons hoe ze dat kunnen beheren en beveiligen. Een mooi voorbeeld is een groot ziekenhuis. Tweeëneenhalf jaar geleden kochten veel artsen daar met hun eigen budget een Mac, omdat ze er zo productief mee waren. Maar de directie zag dat er daardoor veel onbeheerde en onbeveiligde Macs waren, waar wel bedrijfsgegevens op stonden. Dus zijn ze begonnen met een proefproject om te zien of ze deze computers konden beheren en beveiligen. Ze zijn in twee jaar tijd gegroeid van 200 naar 2.500 Macs.”
Volgens hem is één ding enorm belangrijk voor organisaties die Apple willen gaan gebruiken: behandel Apple als Apple. “Wanneer je dat niet doet, ben je misschien wel compliant volgens de standaarden, maar in praktijk werkt het niet optimaal. Dus wat ik vooral wil meegeven is: beheer Apple niet als een Microsoft-apparaat dat toevallig een Apple is. Daar zit een groot verschil in.”
Security
Een voorbeeld van die specifieke tools is Jamf Executive Threat Protection, een tool voor geavanceerde detectie en respons ontworpen voor mobiele apparaten. Dit maakt gebruik van de technologie van ZecOps, een vorig jaar overgenomen bedrijf, om apparaten te monitoren en te reageren op geavanceerde aanvallen.
De tool is ontwikkeld voor het identificeren van geavanceerde digitale bedreigingen en biedt meer inzicht in aanvallen op belangrijke gebruikers zoals overheidsfunctionarissen en hooggeplaatste werknemers. De applicatie verzamelt systeemlogs en apparaatinformatie, die worden geanalyseerd om mogelijke compromissen te identificeren. Zodra een bedreiging wordt gedetecteerd, stelt de tool organisaties in staat om snel te reageren en gecompromitteerde apparaten te herstellen. Deze oplossing, samen met Jamf Protect, wordt ondersteund door Jamf Threat Labs, een team van experts in cybersecurity, datawetenschap en dreigingsonderzoek.
Beste werkplek
Met Jamf als bedrijf gaat het goed. Jamf is recent door Fortune erkend als een van de beste werkplekken voor vrouwen in 2021, op plaats 44. De rangschikking is gebaseerd op enquêteresultaten van meer dan 5,6 miljoen Amerikaanse werknemers. Volgens deze enquête gaf 96% van Jamf's werknemers aan dat ze Jamf een geweldige werkplek vinden , onder meer omdat het werknemers flexibiliteit en evenwicht biedt tussen werk en privé.
In 2020 bekleedden vrouwen 36% van alle managementposities bij Jamf, wat boven het nationale gemiddelde in de industrie ligt. Het bedrijf had in 2020 een algemeen retentiepercentage van 90%, waarbij het retentiepercentage voor vrouwen wereldwijd en in de VS ongeveer 97% bedroeg.
Dominant
Wouter Goed is optimistisch over de groei van Apple in het enterprise-segment: “Wij denken dat Apple dominant gaat zijn in de enterprise-markt aan het eind van dit decennium, en dat baseren we op de trends en cijfers van de afgelopen 22 jaar. We zien deze verandering nu echt plaatsvinden, op basis van feiten.”