Van brandjes blussen naar voorspellend handelen: Axians maakt de sprong met LogicMonitor
De complimenten vliegen over tafel als Axians vertelt over het partnerschap met LogicMonitor. Aan alles is te merken dat er sprake is van een zeer gelukkig huwelijk. De MSP profiteert daar zelf van, door meer inzicht en efficiëntie, maar ook klanten plukken de vruchten. Onder grote druk, tijdens de NAVO-top, werd de samenwerking volop getest.
Als fullservice ICT-bedrijf doet Axians veel grote projecten in de publieke en private sector. De MSP helpt bij digitale transformaties en - vooral de laatste tijd - bij AI transformaties. Het bedrijf liep tegen een aantal uitdagingen aan. “Ons eigen IT-landschap is sterk gegroeid, waardoor het ook steeds meer versplinterd raakte. Er werden steeds nieuwe tools in het landschap geplaatst, wat ten koste ging van de efficiëntie. Het moest anders”, vertelt Wessel Olde Olthof. Hij is als segment manager verantwoordelijk voor het NOC (Network Operations Center, red.) en het applicatielandschap daaromheen.
Zijn collega Stefan Collet (rechts op de foto), verantwoordelijk voor innovatie, portfolio-management en marketing, vertelt over een andere wens die Axians had. “Als IT-bedrijf wil je voorspellend vermogen hebben en niet een soort loodgieter zijn die pas langskomt als er iets kapot is. Daar zetten we als organisatie sinds een paar jaar vol op in.”
Beide uitdagingen sluiten perfect aan bij de expertise van LogicMonitor. Drie jaar geleden vond het eerste belletje tussen de twee bedrijven plaats. Na een selectieprocedure ging de samenwerking een jaar later echt van start. Olde Olthof: “We kozen voor LogicMonitor op basis van een technisch assessment, maar ook vanwege de samenwerking met de technische en commerciële mensen tijdens de sessies die we deden. Het gevoel was al meteen heel goed.”
Data verrijken voor klanten
Het oorspronkelijke doel van de samenwerking was dat Axians vendor-overstijgende ketenanalyse wilde doen. Dat gebeurt nu tot volle tevredenheid. Maar er is meer. Collet: “We halen data uit het LogicMonitor-platform en verrijken dat binnen ons eigen platform. Om die integratie voor elkaar te krijgen kregen we hulp tot op het niveau van de wereldwijde CTO van LogicMonitor. Het levert ons nu bakken met data op die we zelf gebruiken, maar die we ook inzetten om onze klanten te helpen. Denk aan inzicht over hun energieverbruik, dat ze rechtstreeks kunnen gebruiken voor hun ESG-rapportage. Heel waardevol.”
Vincent Onderdelinden (links op de foto), Regional VP Sales van LogicMonitor, geeft aan hoe bijzonder die data-integratie is. “Axians is de enige in Nederland die dat doet. Omdat zij een belangrijke strategische klant voor ons zijn, hebben we die roadmap sterk ingekort.”
NAVO-top
De samenwerking werd in mei van dit jaar getest tijdens de NAVO-top in Den Haag. Olde Olthof: “In januari wonnen we die aanbesteding. Voor de implementatie van het volledige netwerk, vanaf nul, hadden we maar drie weken de tijd. Dankzij een groot en ijzersterk team is dat gelukt. Uiteraard was de opdrachtgever extreem kritisch, want er stond veel op het spel. We hebben voor honderd procent beschikbaarheid gezorgd en elke kleine afwijking in het netwerk is meteen opgespoord en aangepakt.”
LogicMonitor zorgde bij die NAVO-top voor het inzicht, via een single pane of glass. Olde Olthof: “We hadden een 24/7 NOC, waar we elke kleine afwijking konden zien. We waren bijvoorbeeld heel alert op pogingen om het wifi-netwerk van de NAVO na te bootsen. Als dat gebeurde, gingen de alarmbellen meteen af. Daarbij werkten we nauw met elkaar samen, maar ook met politie en defensie.” Het project heeft Axians veel opgeleverd. Collet: “Als het mis was gegaan, was er nog jarenlang over gesproken. Maar gelukkig hebben we laten zien dat we onder deze druk state of the art dienstverlening kunnen leveren. Dit is natuurlijk een geweldige referentie bij nieuwe aanbestedingen.”
Automatisering
Een groot deel van de vooruitgang komt voort uit automatisering van terugkerende werkzaamheden. Olde Olthof: “Engineers die vroeger meerdere keren per week netwerkpoorten moesten resetten of access points opnieuw moesten opstarten, kunnen die processen nu volledig automatisch laten verlopen via LogicMonitor-triggers. Zodra het platform een afwijking detecteert, wordt het probleem opgelost en afgesloten zonder tussenkomst van een engineer.” Collet: “Die automatisering bespaart niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat storingen gemiddeld zo’n 25 procent sneller worden opgelost dan voorheen.”
Axians verwerkt dagelijks ruim 100 miljoen logberichten uit klantomgevingen. Voorheen moesten engineers die enorme hoeveelheid ruwe data iedere dag handmatig doorzoeken in Excel-bestanden: een tijdrovend en foutgevoelig proces dat vaak uren duurde. Nu brengt het LogicMonitor-platform die datastroom automatisch terug tot zo’n tweeduizend relevante meldingen. Analyses die vroeger een groot deel van de dag in beslag namen, zijn nu binnen een half uur afgerond. “We zien alleen nog de gebeurtenissen die er echt toe doen”, zegt Olde Olthof. “Dat scheelt niet alleen tijd, maar zorgt ook voor consistentie in de beoordeling en een veel snellere reactie.”
Mensen worden belangrijker
Mensen worden door die efficiëntieverbeteringen niet overbodig, maar juist belangrijker, zo verzekert Axians. Door repetitief werk te automatiseren konden nieuwe rollen ontstaan, zoals een team van data scientists dat zich richt op dataverwerking en innovatie. “Engineers hebben meer tijd voor klantcontact en advies, wat de samenwerking persoonlijker maakt”, zegt Olde Olthof. “We willen niet minder mensen, maar we willen dat onze mensen bezig zijn met wat echt waarde toevoegt voor de klant.”
LogicMonitors AIOps-engine zorgt daarnaast voor meer voorspellend vermogen. Door patronen te herkennen en events met elkaar te correleren, helpt de technologie Axians om incidenten te voorkomen in plaats van erop te reageren. De algoritmes leren continu bij, waardoor afwijkingen sneller worden herkend en engineers direct de juiste context zien. “Het platform herkent patronen die we zelf niet zouden opmerken”, legt Collet uit. “Daardoor stijgt onze betrouwbaarheid en kunnen we klanten steeds meer rust en zekerheid bieden. Door die datagedreven aanpak is inmiddels ongeveer een kwart van alle operationele uren verschoven van incidentafhandeling naar analyse, advies en innovatie.”
Maximale rapportagescores
De operationele verbeteringen hebben ook een duidelijke zakelijke impact. Collet: “Klanten kunnen in realtime zien hoe wij presteren ten opzichte van onze SLA’s. Bij een recente aanbesteding haalde we maximale rapportagescores, wat in sommige gevallen voor een verschil van dertig procent ten opzichte van de concurrenten zorgde. Waar MSP’s vaak nog rapporteren over wat er gisteren gebeurde, laten wij zien wat er morgen kan gebeuren.”
Naast operationele en commerciële voordelen levert de inzet van LogicMonitor ook duurzaamheidswinst op. Het platform verzamelt gegevens over energieverbruik tot op locatieniveau en maakt die inzichtelijk via het Axians-portal. Klanten gebruiken die data voor ESG-rapportages en het optimaliseren van hun infrastructuur. “Waar we vroeger geen zicht hadden op het energieverbruik, kunnen we nu precies laten zien welke besparingen mogelijk zijn”, zegt Collet. “Zo verbinden we monitoring en data-analyse met een bredere maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daar hechten steeds meer organisaties waarde aan.”
Meer waarde bieden
Het is een understatement om te zeggen dat de samenwerking goed bevalt. “We merken dat de mensen van LogicMonitor een intrinsieke motivatie hebben om complexe dingen op te lossen”, zegt Collet. Olde Olthof: “De support is gewoon heel goed, met wekelijks overleg over de projectvoortgang en ook een wekelijkse strategische sessie. LogicMonitor vroeg ons zelfs om te sparren over nieuwe functionaliteiten. Dat maken we nergens anders mee.”
“De resultaten gaan veel verder dan waar we vooraf eigenlijk op hoopten”, vervolgt Collet. “Onze NPS-score is flink gestegen en ik kan dat niet los zien van dit partnerschap. We merken dat klanten enthousiast zijn en we worden minder vaak verrast door iets dat ergens is gebeurd. Als dat wel zo is, dan kunnen we vaak meteen vertellen wat er aan de hand is. We bieden daardoor gewoon veel meer waarde.”
Agentic AI
“LogicMonitor is veel meer dan alleen een tool die we gebruiken”, stelt Collet vast. “Het is een belangrijk onderdeel van onze totale propositie richting klanten. Door dit partnerschap kunnen we, onder meer op het gebied van AIOps, echt een koploper zijn.” Voor de toekomst slaan LogicMonitor en Axians de handen onder meer ineen op het gebied van Agentic AI. Collet: “We zitten daar met elkaar vol in en zijn voorgesorteerd voor die hele grote transformatie.”
Vincent Onderdelinden wordt bijna verlegen van alle complimenten aan het adres van LogicMonitor. Hij kaatst ze terug. “Ik heb veel bewondering voor de manier waarop Axians werkt. Ze differentiëren zich met hun services en ik vind het heel gaaf dat wij daar met LogicMonitor de onderliggende technologie voor mogen verzorgen.”