Martijn Kregting - 12 april 2023

ACM Telecommonitor Q4: sterke groei mobiel, vooral M2M

In het vierde kwartaal van 2022 waren er bijna 22 miljoen mobiele aansluitingen, zo blijkt uit de meest recente kwartaalcijfers van de Telecommonitor van KPN. Het aantal gebruikte vaste telefoonaansluitingen daalt gestaag, evenals die voor tv. Eerder publiceerde de ACM ook al cijfers over meerjarige trends.

ACM Telecommonitor Q4: sterke groei mobiel, vooral M2M image

Het aantal mobiele aansluitingen groeide volgens de Telecommonitor met 62.838 in vergelijking met het vorige kwartaal. Het aantal sms’jes nam in het vierde kwartaal met meer dan 11 procent af naar 544 miljoen. Het mobiele dataverbruik daalde met bijna 6 procent naar 429 miljoen gigabyte. Dat is wat in het vierde kwartaal van 2022 is verbruikt aan data op (mobiele) apparaten met een simkaart.

T-Mobile heeft volgens de ACM het grootste marktaandeel van de aanbieders van mobiele telefonie met een marktaandeel tussen de 30 en 35 procent. Daarna volgen KPN en VodafoneZiggo met beide een marktaandeel tussen de 25 en 30 procent. Mobiele virtuele netwerkoperators (MVNO's) hebben een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 10 en 15 procent.

Machine to machinetoepassingen (M2M) worden steeds belangrijker. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om auto’s of om apparaten (zoals rookmelders, alarmsystemen en slimme energiemeters) die via een internetaansluiting informatie uitwisselen met de digitale systemen van beheerders van de apparaten. Het aantal M2M-aansluitingen steeg in het vierde kwartaal van 2022 met 700.000 naar 15,2 miljoen.

Vaste telefonie zakt verder weg

Steeds minder mensen gebruiken een vaste telefonieaansluiting, zo stelt de ACM. In het vierde kwartaal van 2022 daalde het aantal aansluitingen voor vaste telefonie met 2 procent naar 4,57 miljoen. In totaal is er in het vierde kwartaal van dit jaar 1,46 miljard minuten gebeld via vaste telefonie, een daling van 6 procent ten opzichte van vorig kwartaal.

Televisie

In het vierde kwartaal van 2022 lag het aantal tv-abonnementen via glasvezel op 1,77 miljoen. Het aantal televisieabonnementen via de kabel is volgens de Telecommonitor verder gedaald naar 3,84 miljoen. Het aantal digitale tv-abonnementen (bijvoorbeeld via xDSL, digitenne of satelliet) komt uit op 1,66 miljoen.

Breedband

In het vierde kwartaal van 2022 kregen 350 duizend huishoudens de mogelijkheid van toegang tot glasvezel. Er ligt nu bij 5,69 miljoen huishoudens een glasvezelkabel in de straat tot aan de woning of tot aan de meterkast. Daarvan hebben er 3,43 miljoen ook een internetabonnement via glasvezel. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet via een koperverbinding daalde met 9 duizend naar 2,06 miljoen. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet via de kabel bleef gelijk met 3,43 miljoen.

KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders van breedbandinternet. VodafoneZiggo heeft een marktaandeel van 40 tot 45 procent en KPN heeft een marktaandeel van 35 tot 40 procent. Het marktaandeel van T-Mobile en Delta Fiber bedroegen in het vierde kwartaal van 2022 tussen de 5 en 10 procent. Overige aanbieders hebben een marktaandeel van tussen de 0 en 5 procent.

Bundels

Het aantal abonnementen met een combinatie van mobiele en vaste diensten (telefonie, televisie of internet) was in het vierde kwartaal van 2022 3,35 miljoen en daarmee licht gestegen met 1,5 procent gestegen. Het aantal bundels waarin twee vaste diensten zijn gecombineerd was 2,69 miljoen, een stijging van 3,51 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Er waren 1,13 miljoen bundels met drie vaste diensten, een daling van bijna 10 procent ten opzichte van het vorige kwartaal.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!