Also Actebis verandert merknaam in Also
De Europese distributeur en broadliner Also Actebis is van plan zijn naam te veranderen in Also, dat in maart 2013 onderdeel uitmaakt van Also Holding AG. Dit maakte het bedrijf bekend tijdens zijn eerste halfjaarcijfers over 2012.
De omzet daalde met zeven procent naar 2,87 miljard euro, dat werd veroorzaakt doordat consumenten de hand op de knip houden. De nettowinst steeg met 55 procent naar 20,2 miljoen euro. Dat zou meer zijn geweest zonder aftrek van herstructureringskosten. Also Actbis zag zijn omzet groeien in Nederland en Scandinavische landen zoals Noorwegen en Finland. In Nederland is er onder andere een sterke focus op het retailkanaal.
Verder meldt de distributeur dat de integratie van een SAP erp-systeem op schema loopt en aanzienlijke kosten gaat besparen. Om meer omzet te maken worden de banden met Apple en Samsung aangehaald ten einde meer tablets te verkopen.
De Duitse distributeur Actebis en het Zwitserse Also planden in de zomer van 2010 een megafusie. De nieuwe combinatie Also neemt het op tegen Ingram Micro en Tech Data. "We willen de Europese nummer één worden", aldus Also-directeur Thomas Weissmann.
Door: Witold Kepinski