Redactie - 06 september 2012

IBM helpt partners Smarter Commerce SaaS applicaties te verkopen


IBM introduceert in de herfst van 2012 speciale programma's voor channel partners om zijn software-as-a-service e-commerce applicaties te verkopen. Dit werd aangekondigd tijdens de IBM Smarter Commerce Global Summit 2012 in Orlando.

Partners kunnen de e-commerce applicaties via IBM hosten of zelf via het SaaS Solution Provider programma. Partners moeten hierbij lid zijn van het IBM's Software Value Plus programma en van het IBM PartnerWorld programma. Het gaat hierbij om Saas applicaties van de overgenomen bedrijven Coremetrics, DemandTec, Unica en Tealeaf. Ook de IBM Marketing Center software wordt hierbij betrokken, dat tools heeft voor digitale analytics en real-time marketing toepassingen.

Volgens IBM moet de klant bij Smarter Commerce-oplossingen centraal staan tussen alle bedrijfsprocessen. Met de SaaS applicaties kunnen bedrijven volgens IBM de inkoop, marketing, verkoop en service van hun producten en diensten beter op elkaar kunnen afstemmen.

Marketing
IBM heeft de afgelopen jaren voor zeker 2,5 miljard dollar aan softwarebedrijven overgenomen die technologie leveren voor e-commerce en nu vallen onder het IBM Smarter Commerce portfolio. IBM's Smarter Commerce is een combinatie van visie en software. Hiermee wil IBM software en consultingdiensten te ondersteunen, onder andere op het gebied van online marketing en commerce, mobile marketing en social media. Dat geldt ook voor  processen op het gebied van productie, fulfillment en diensten. Klanten die IBM Smarter Commerce software gebruiken zijn onder andere Anheuser-Busch InBev, Bank of America, ConocoPhillips, Expedia.com, Office Depot, Radio Shack en Virgin Atlantic Airways.

Unica
IBM kocht Sterling Commerce voor het beheer van koopprocessen en de supply chain (business software integration). IBM haalde Coremetrics binnen om het gedrag van klanten te analyseren (web analytics). Unica werd gekocht om marketingcampagnes op te zetten en uit te voeren en te meten (cross channel marketing), zoals telecommarketing of e-mailmarketing.

IBM Smarter Commerce University
Bij de IBM Smarter Commerce strategie wordt er samen gewerkt met businesspartners. Zo krijgen ze kortingen bij verkoop van software en een nul procent financiering. Daarnaast kunnen gecertificeerde partners gebruik maken van de opleidingen die worden aangeboden via de IBM Smarter Commerce University.

Door: Witold Kepinski



Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!