Ricoh lanceert Clickable Paper
Steeds meer Nederlanders bezitten een tablet of smartphone. Huib Kolen, Manager Business Development Production Printing bij Ricoh Nederland, ziet deze ontwikkeling vooral als een kans voor het effectiever inzetten van drukwerk: “Met Clickable Paper van Ricoh kunnen tijdschriften, posters, verpakkingen of direct mail nu eenvoudig worden uitgerust met een of meerdere virtuele ‘hotspots’ die smartphones en tablets linken naar online informatie of diensten. Drukwerk vormt voor deze mobiele apparaten de ideale springplank richting online content, video’s en webshops.”
Clickable Paper is gebaseerd op de gepatenteerde ‘Ricoh Visual Search’ technologie. De gratis CP Clicker app, beschikbaar voor iOS- en Android-apparatuur, gebruikt deze beeldherkenningstechnologie om teksten, beeldmateriaal of volledige pagina’s te analyseren. Er zijn dus geen QR-codes of speciale ‘digitale watermerken’ meer nodig. Huib Kolen legt uit: “De gebruiker ziet bij het ‘fotograferen’ van de pagina op het beeldscherm van zijn device interactieve vensters verschijnen die rechtstreeks doorverwijzen naar online content. Dat kan een video zijn op YouTube, maar bijvoorbeeld ook een speciale Twitter-feed of Facebook-pagina waar direct een reactie kan worden geplaatst. Advertenties met speciale aanbiedingen kunnen de lezer zelfs rechtstreeks naar de juiste plek in een webshop leiden zodat direct een aankoop kan worden gedaan.”