Rechter: Bedrijven moeten tijd voor inloggen uitbetalen
Inloggen op systemen die nodig zijn voor het uitvoeren van werk is onderdeel van de werktijd. Dit oordeelt het gerechtshof in Den Haag in een zaak die is aangespannen tegen callcenter Teleperformance in Zoetermeer.

Een werknemer moest op werkdagen eerder aanwezig zijn om tijdig te kunnen inloggen op systemen die nodig zijn voor het uitvoeren van zijn werk. Deze voorbereidingstijd werd door Teleperformance niet vergoedt. Het gerechtshof oordeelt nu dat deze tijd onderdeel uitmaakt van de werktijd en daarom uitbetaald moet worden. Het callcenter moet daarom 2.900 euro aan achterstallige loon betalen aan de klager.
Impact onduidelijk
Teleperformance telt in totaal zo'n 3.600 werknemers in Nederland. Het is onduidelijk wat de impact van de uitspraak op deze werknemers is en welke kosten de uitspraak exact met zich meebrengt.
De werknemer is lid van vakbond FNV. Het is de tweede keer in korte tijd dat een lid van FNV Teleperformance via de rechter een achterstallige betaling weet af te dwingen. Eerder dit jaar werd het bedrijf door de rechter al verplicht om achterstallige bonussen die callcenter had geschrapt alsnog uit te betalen.
Update: Teleperformance meldt in een reactie aan de redactie van Dutch IT Leaders & Dutch IT Channel:
"Teleperformance kan zich niet vinden in de uitspraak van het Hof aangezien het is uitgegaan van de onjuiste feiten en omstandigheden.
In het arrest heeft het Hof de feiten zonder enige nadere motivering, zoals deze eerder zijn vastgesteld door de kantonrechter, als basis genomen voor de uitspraak ondanks dat wij uitvoerig nieuwe en onderbouwde feiten en omstandigheden hebben aangevoerd. Er is geen verweer gevoerd tegen onze feiten.
In een hoger beroep moet de rechter de gehele zaak opnieuw beoordelen en kunnen de door ons aangevoerde feiten dus niet zomaar terzijde worden gelegd zonder enige motivering.
We hebben inmiddels cassatie-advies aangevraagd."