Wouter Hoeffnagel - 30 mei 2023

Meta gaat gebruik gegevens van adverteerders beperken

Meta gaat minder gebruik maken van gegevens van adverteerders op Facebook voor het ontwikkelen en verbeteren van zijn advertentieplatform. Ook gaat het technische systemen implementeren die moeten voorkomen dat gegevens van adverteerders worden gebruikt. Dit systeem werkt met een opt-out.

Meta gaat gebruik gegevens van adverteerders beperken image

Dit maakt de Britse overheid bekend. De Britse Competition & Markets Authority (CMA) is kritisch over de werkwijze van Meta. Het startte in juni 2021 een onderzoek naar het gebruik van bepaalde advertentiedata van klanten die Meta zijn gebruiken voor het ontwikkelen en verbeteren van zijn eigen producten. Het gaat hierbij om producten waarmee Meta concurreert met zijn eigen adverteerders.

Eigen producten aanbevelen

Als concreet voorbeeld noemt de Britse overheid data over de interactie van gebruikers met advertenties. Meta kan deze kennis gebruiken om in kaart te brengen in hoeverre een gebruiker interesse heeft in een specifiek product. Het kan deze data vervolgens gebruiken om zijn eigen producten aan te bevelen.

Het is onduidelijk of de opt-out die Meta wil introduceren ook beschikbaar wordt voor adverteerders buiten het Verenigd Koninkrijk. Meer informatie is hier beschikbaar.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!