Wouter Hoeffnagel - 25 juni 2023

Rewired: The McKinsey Guide to outcompeting in the age of Digital and AI

Technologie ontwikkelt zich voortdurend en ontwricht de manier waarop we zakendoen. Van vooruitgang in AI, machine learning, robotica en meer, bedrijven die hun aandacht niet richten op de digitale transformatie blijven achter. En wat we keer op keer zien zijn eenmalige digitale use cases die potentie hebben, maar de kruisbestuiving tussen verschillende silo's leveren geen significante waarde op. Om organisaties deze technologieën te laten begrijpen en de kracht van digital in te zetten om waarde te creëren, de klantervaring te verbeteren en de kosten te verlagen, zijn er zes belangrijke ingrediënten nodig voor succes. McKinsey Digital leiders Kate Smaje (foto), Rodney Zemmel en Eric Lamarre hebben jarenlang bedrijven begeleid bij digitale transformatie en hebben deze best practices samen met de geleerde lessen opgenomen in een nieuw boek getiteld 'Rewired: The McKinsey Guide to Outcompeting in the Age of Digital and AI'.

Rewired: The McKinsey Guide to outcompeting in the age of Digital and AI image

Zes stappen die organisaties moeten zetten

Hier volgt een voorproefje van de zes stappen die organisaties moeten nemen:

  1. Het allerbelangrijkste startpunt is om je topteam in de juiste richting te sturen. Veel bedrijven slaan dit deel over of doen het te kort in een haast om actie te ondernemen en vooruitgang te boeken. Maar bedrijven moeten de tijd nemen om duidelijk te maken waar ze heen willen en een stappenplan opstellen om daar te komen.
  2. In de kern is een digitale transformatie een transformatie van mensen -- je kunt je weg naar digital excellence niet uitbesteden. Als je eenmaal weet waar je naartoe gaat, heb je de mensen nodig om je daar te krijgen. Bedrijven moeten hun talentbank uitbouwen over alle functies heen. Dit vereist een goed begrip van wat talent zoekt en een omgeving waarin ze kunnen gedijen.
  3. Het verschil tussen het ondersteunen van een handvol teams en honderden teams is het verschil tussen een transformatie die mislukt en een die slaagt. Creëer een operationeel model dat honderden teams kan ondersteunen. Dit is waarschijnlijk het meest uitdagende deel van de reis en het vereist dat bedrijven een besturingsmodel bouwen rond producten en platforms die teams operationele onafhankelijkheid bieden.
  4. Geef je teams de technologie die ze nodig hebben om te innoveren. Dit gaat niet alleen over het bouwen van technologie. Het gaat om het bouwen van een gedistribueerde technologieomgeving waar honderden teams toegang hebben tot de gegevens, applicaties en softwareontwikkelingstools die ze nodig hebben om snel veilige oplossingen van hoge kwaliteit te leveren.
  5. Maak uw gegevens consumeerbaar. Het doel is om relevante en beschikbare gegevens te hebben zodat teams deze kunnen gebruiken om betere beslissingen te nemen en betere oplossingen te bouwen.
  6. Voor elke dollar die je uitgeeft om iets te bouwen, zou je nog een dollar moeten uitgeven om het te schalen. Besteed evenveel tijd aan het schalen als aan het bouwen van oplossingen. Het is meestal makkelijker om investeringen te krijgen voor het ontwikkelen van een digitale oplossing dan voor het stimuleren van de adoptie en het opschalen ervan.

Het boek Rewired: The McKinsey Guide to Outcompeting in the Age of Digital and AI is hier verkrijgbaar

Axians 11-06-2024 tm 18-06-2024 BW V6 Axians 11-06-2024 tm 18-06-2024 BW V5
Axians 11-06-2024 tm 18-06-2024 BN V5

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!