13 juli 2023

NaaS: dé nieuwe groeimotor voor het kanaal

Analisten voorspellen dat de vraag naar Network-as-a-Service (NaaS) de komende jaren exponentieel zal groeien. Steeds meer organisaties zien de voordelen in van een door derden gemanaged netwerk. Dit lijkt dan ook het perfecte moment voor IT-dienstverleners om hun eerste stappen te zetten voor het aanbieden van NaaS-diensten.

NaaS: dé nieuwe groeimotor voor het kanaal image

Het marktpotentieel van NaaS

Volgens een enquête door Canalys verwacht 76 procent van alle kanaalpartners in 2023 dat hun omzet uit managed services zal groeien. 27 procent voorspelt zelfs een groei van boven de 20 procent. Voor partijen die traditioneel de rol van reseller hebben vervuld, kan het betreden van deze nieuwe markt een overweldigende opgave lijken. Het is echter een logische stap voor resellers om het NaaS-model te omarmen, aangezien ze al over een diepgaande kennis beschikken van de netwerkoplossingen die zij aanbieden.

De vele voordelen van NaaS sluiten naadloos aan op de behoeften van moderne organisaties, zoals de mogelijkheid om het netwerk op of af te schalen en de takenlast van hun IT-afdeling te verlichten. Ze kunnen ook kostenbesparingen realiseren, aangezien ze alleen betalen voor wat ze werkelijk nodig hebben. Bovendien kan een NaaS-aanbieder vanuit zijn expertise hoogstwaarschijnlijk betere netwerkdiensten bieden die bijdragen aan een verbeterde ervaring van eindgebruikers.

De transitie naar NaaS komt in een tijd waarin bedrijven hard op zoek zijn naar mogelijkheden kom kosten te besparen en onder een nijpend tekort aan IT-talent lijden. Steeds meer organisaties kiezen er daarom voor om hun IT-activiteiten uit te besteden. Het NaaS-model biedt hen de mogelijkheid om te profiteren van de laatste netwerktechnologieën zonder tijd en geld te investeren in de upskilling van hun IT-medewerkers. Met NaaS hoeven IT-medewerkers geen inzicht in de nieuwe technologie te krijgen en is het niet nodig de complete infrastructuur op stel en sprong ingrijpend te vervangen om de netwerkeisen bij te kunnen benen.

In de juiste oplossingen investeren

Veel partners die ‘as-a-service’-oplossingen aanbieden zijn op zoek naar slimme manieren om AI in te zetten. IT-afdelingen doen dit bijvoorbeeld om hun werkdruk te verlichten door het automatiseren van saaie routinematige taken op het gebied van netwerkbeheer. Kanaalpartners kunnen AI bijvoorbeeld inzetten om de netwerkprocessen van diverse klanten soepeler te laten verlopen en het relatief eenvoudig te maken om ze te onderhouden. Voor klanten die behoefte hebben aan een dergelijke eenvoud kan NaaS de beste optie zijn. Het biedt hen de zekerheid dat hun netwerk slim genoeg is om zichzelf doeltreffend te beheren. IT-dienstverleners die investeren in oplossingen waarbij AI aan de basis van netwerkprocessen staat, kunnen daarmee de kans op menselijke fouten en downtime sterk terugdringen. Dit vormt de sleutel tot optimale dienstverlening aan klanten en hun eindgebruikers.

Partners zouden daarnaast prioriteit moeten toekennen aan investeringen in netwerkoplossingen die ingebouwde of makkelijk integreerbare beveiliging bieden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor klanten met het oog op de toenemende digitalisering en het groeiende gebruik van IoT-apparaten binnen hun organisatie. Daarmee groeit het aanvalsoppervlak voor cyberaanvallen.

Organisaties die overwegen om hun netwerk op afstand te laten beheren, kunnen moeite hebben met het idee om de beveiliging aan een externe partij toe te vertrouwen. Feit is echter dat deze aanpak historisch gezien minder risico’s met zich meebrengt. De partner zal namelijk feilloos de juiste beschermingsmechanismen weten uit te kiezen. Dit zal het aantal blinde vlekken op het gebied van netwerkbeveiliging sterk verminderen.

Inkopper

Veel organisaties richten hun focus momenteel op digitale transformatie. Het doel is om hun processen, prestaties en uiteindelijk ook de klantenervaring te verbeteren. Deze toenemende digitalisering maakt hun bedrijfsprocessen sterk afhankelijk van het netwerk. Geen wonder dus dat er binnen de markt een sterke behoefte is aan NaaS. De kans is groot dat traditionele resellers die hun aanbod hiermee uitbreiden hun winstgevendheid zullen zien groeien.

Partners kunnen hun aanbod ook uitbreiden door te investeren in onderscheidende WLAN- en SD-WAN-diensten, locatiediensten en ‘as-a-service’ beveiliging van filiaalnetwerken. Ze kunnen hun klanten maximale waarde bieden door binnen al deze gebieden voor ijzersterk beheer te zorgen en hen op basis van analyses nuttige inzichten geven naarmate hun onderneming groeit. Dit is zakelijk gezien een aantrekkelijke oplossing voor klanten, omdat het abonnementsmodel de investeringskosten reduceert. En hun IT-afdeling zal het voordeel inzien van een externe partij die de netwerkomgeving beheert, een einde maakt aan de complexiteit rond netwerkbeheer en de operationele efficiëntie vergroot.

Partners die de samenwerking met leveranciers opzoeken, kunnen daarmee aan de tools en incentives komen om optimaal gebruik te maken van het NaaS-model. Dit waarborgt maximaal succes voor zowel de partner als de leverancier.

Door: Sander Groot (foto), Head of EMEA & CALA Channels bij Juniper Networks

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025 EGP 06/05/2025 t/m 03/06/2025 BW
Cybersec Europa

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!