IT-storing bij Britse luchtverkeersleiding kwam door foutieve vluchtgegevens
De recente omvangrijk IT-storing die het Britse vliegverkeer ernstig verstoorde blijkt gerelateerd aan vluchtgegevens, die niet juist zijn gecommuniceerd. Allerlei geautomatiseerde verwerkingen moesten hierdoor handmatig worden uitgevoerd, wat leidde tot vertraagde en geannuleerde vluchten.

Dit meldt de BBC op basis van de Britse National Air Traffic Services (NATS). Naar schatting ruim 1.500 vluchten moesten begin deze week worden geannuleerd door een IT-storing bij de luchtverkeersleiding. De storing leidde tot flinke problemen; reizigers zagen zich genoodzaakt tot het omboeken van hun vlucht en moesten in sommige gevallen op de vloer slapen.
Foutieve vluchtgegevens handmatig verwerken
Het probleem blijkt te zitten in de vluchtgegevens die de Britse luchtverkeersleiding doorkrijgt. Het ontving foutieve vluchtgegevens, die hierdoor automatisch in een wachtrij zijn geplaatst. Het is aan luchtverkeersleiders om deze wachtrij met foutieve vluchtgegevens handmatig te verwerken. De stroom was maandag echter dusdanig groot dat dit niet tijdig lukte, wat leidde tot vertraagde en geannuleerde vluchten.
Martin Rolfe, hoofd NATS in het Verenigd Koninkrijk (VK), meldt aan de BBC dat een dergelijke storing niet meer zou mogen voorkomen. "Indien het opnieuw gebeurt, kunnen we het heel snel oplossen", aldus Rolfe.