Martijn Kregting - 14 september 2023

BCC: uitstel van betaling was onvermijdelijk

Elektronicaretailer BCC heeft vandaag bij de rechtbank in Amsterdam uitstel (surseance) van betaling aangevraagd. Als redenen voor de aanvraag voert de keten aanhoudende en toenemende zware marktomstandigheden aan. BCC telt zo'n 56 winkels in Nederland met ruim 1.000 medewerkers. Ook de zakelijke tak van BCC valt onder de surseance van betaling. Dit onderdeel van BCC leverde en installeerde ICT-oplossingen voor mkb-ondernemingen, zorg- en onderwijsinstellingen.

BCC: uitstel van betaling was onvermijdelijk image

De surseance van betaling volgt op diverse initiatieven in de afgelopen twee jaar om de prestaties van BCC te verbeteren. In 2021 maakte de keten een nettoverlies van 21 miljoen euro, op een omzet van 424,8 miljoen. Het gaat onder andere om optimalisatie van het assortiment en winkelbestand en succesvolle toevoeging van producten, diensten en advies op het gebied van een duurzaam huis. Ook is er gewerkt aan het terugdringen van kosten op alle niveaus, waaronder reorganisatie van het hoofdkantoor, het afstoten van de hoofdkantoorlocatie, afscheid van het eigen distributiecentrum en verliesgevende samenwerkingsverbanden.

Groeiende druk

Caspar Klinkhamer, CEO BCC, stelt in een toelichting dat de elektronicamarkt en BCC onder voortdurend en steeds zwaarder wordende financiële druk staan sinds de coronapandemie. "Ondanks stevige maatregelen die genomen zijn om de kosten terug te dringen en de financiële positie te verbeteren, hebben we geconcludeerd dat dit niet voldoende is en we niet op deze manier kunnen doorgaan. Ook het vinden van een mogelijke koper om het eerder opgestelde business plan van BCC te financieren is helaas op het laatste moment afgeketst. Samen met de bewindvoerders zullen we nu verdere opties beoordelen. Onze prioriteit ligt nu bij onze medewerkers en klanten. Wij zullen ons uiterste best doen dit proces op een voor alle betrokkenen zo goed mogelijke manier uit te voeren."

In het jaar na corona zakte de elektronicamarkt in, zo schetst BCC bovengenoemde moeilijke marktomstandigheden. De oorlog in Oekraïne en de stevige inflatie van de laatste twee jaar maakt de markt voor consumentenelektronica momenteel nog moeilijker. De omzet van winkels in de consumentenelektronicabranche lag in juli van dit jaar 7,7 procent lager dan een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Het is een trend die zich de afgelopen jaren al aftekende.

Sterk terugvallend consumentenvertrouwen en daarmee ook consumentenbestedingen leidden er toe dat duurdere aankopen zoals elektronica worden uitgesteld. Daarbij zijn de kosten flink gestegen; lonen meer dan 10 procent en huren 8 procent. De karakteristieken van de elektronicamarkt maken ook dat kostenverhoging (huur, personeel, thuisbezorging) niet, ook niet deels, kunnen worden doorberekend naar de consument zoals in andere (retail)sectoren gebruikelijk is.

Gekeken naar toekomstmogelijkheden

De surseance van betaling is vandaag verleend en de aangestelde bewindvoerders - Joris Lensink van De Vos & Partners advocaten en Thijs Hekman van AKD - zullen in nauw overleg met het management kijken naar de toekomstmogelijkheden voor activiteiten van BCC. Wel is het zo dat op uitstel van betaling vaker wel dan niet een faillissement volgt.

De surseance heeft volgens een persbericht van BCC vooralsnog geen gevolgen voor de winkels van de keten of de rechten van klanten. Tijdens het proces blijven de winkels en webshop van BCC open, blijven de gebruikelijke retourregelingen van kracht en blijft BCC haar producten thuisbezorgen en installeren. Ook de medewerkers behouden hun contracten en salaris.

BCC is net als Blokker, Intertoys en MINISO onderdeel van de Mirage Retail Groep. Elk van de onderdelen richt zich op een specifieke klantbehoefte en opereert onafhankelijk. De surseance aanvraag van BCC heeft geen invloed op de operationele of financiële status van de overige winkelformules van de Mirage Retail Groep

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!