WhatsApp ontkent na te denken over advertenties
De topman van WhatsApp ontkende afgelopen vrijdag conclusies uit een rapport van de Financial Times, waarin stond dat het berichtenplatform van Meta het nut van advertenties onderzoekt om de omzet te vergroten. De app wordt door sommige analisten gezien als een onbenutte groeimogelijkheid, zelfs jaren nadat Meta het platform in 2014 voor 19 miljard dollar kocht.

Volgens het FT-rapport onderzoeken diverse teams bij Meta de vraag of advertenties moesten worden weergegeven in lijsten met gesprekken met contacten op het WhatsApp-chatscherm. Er zouden nog geen definitieve beslissingen genomen zijn. Meta zou volgens de FT ook overwegen om abonnementskosten in rekening te brengen om de app advertentievrij te gebruiken, verwijzend naar mensen die bekend zijn met de kwestie.
'FT-verhaal onjuist'
WhatsApp-CEO Will Cathcart stelt in een bericht op sociale mediaplatform X, voorheen bekend als Twitter, dat het FT-verhaal onjuist is en dat er geen advertenties overwogen worden. WhatsApp heeft zo'n miljard actieve gebruikers per maand, maar het grootste deel van de omzet komt van de zakelijke tak: zo'n 200 miljoen gebruikers bij mkb- en grotere ondernemingen. De omzet van WhatsApp is niet bekend. Volgens Visible Alpha heeft de berichtendienst afgelopen kwartaal 1,06 miljard dollar aan omzet gerealiseerd: 3 procent van de totale omzet van Meta.
Meta-eigenaar Mark Zuckerberg zei in 2022 dat WhatsApp en Messenger de volgende golf van omzetgroei van het bedrijf moeten stimuleren, waarbij zakelijke berichtenuitwisseling "waarschijnlijk de volgende grote pijler" van Meta zal worden. De uitrol van advertenties op WhatsApp zou echter zeer onpopulair kunnen blijken te zijn.
"Het uitrollen van advertenties op de berichtenapp zou geld kunnen opleveren, maar het zou opdringerig en onhandig aanvoelen", zegt AJ Bell-analist Danni Hewson tegen Reuters. “De snelheid waarmee het verhaal is weerlegd, suggereert dat Meta zich ervan bewust is hoe impopulair de stap zou zijn."