AI en Cloud IP domineren IBC 2023 in RAI Amsterdam
Technologiedomeinen die het einde van hun levensduur naderen, zijn een van de belangrijkste drijfveren geweest achter de overstap naar de cloud in de media-industrie. Dit sentiment werd gisteren gedeeld door twee panelleden tijdens een Showcase Theater-sessie tijdens de IBC Beurs in RAI Amsterdam over best practices op het gebied van IP-videolevering en de cloud, waarin Gordon Brooks, CEO en voorzitter van Zixi, zei dat kijken naar de totale kosten (TCO) en het doen ervan in de juiste manier is een cruciaal onderdeel van het bereiken van de doelstellingen voor het genereren van inkomsten van de media.

“We zijn begonnen met onze VOD-toeleveringsketen en hebben die langzaam uitgebreid”, vertelt Dave Travis, Group Director of Content, Broadcast & Platforms bij Sky. “Ik denk dat de TCO vaak verkeerd wordt berekend. Ons model is dat het beheren van zwarte dozen geen waarde heeft, dus dat is iets waarmee u rekening moet houden als het gaat om uw TCO-analyse.
“Wat we snel hebben geleerd, is dat je dit niet zou moeten doen, tenzij je een strategische visie en strategie hebt rond de implementatie, omdat je het vermogen moet hebben om op en neer te gaan.”
Ralf Jacob, EVP Broadcast Operations & Global Engineering, TelevisaUnivision, vertelde het publiek dat zijn aanvankelijke overweging voor IP-transformatie ook voortkwam uit het probleem van veroudering.
"Hardware-vernieuwingen vinden ongeveer elke vijf of zes jaar plaats, en bij uitzendingen gaat het niet alleen om een paar apparaten, het is alles", zei hij. “Met cloud- en IP-transformatie is de operationele kant van de zaak de drijvende kracht achter onze meerjarige aanpak, dus hopelijk wordt dat niet langer een zorg.”
In een late ochtendsessie over het navigeren door het volgende tijdperk van verandering in de media zei Francesco Venturini, CVP, Media and Communications, Microsoft, dat kunstmatige intelligentie slechts één klik of één API verwijderd is in termen van toegankelijkheid.
Hij legde uit hoe de cloud de mogelijkheid biedt om te leren van enorme datasets, maar om dit te kunnen doen hebben bedrijven een schaalbaarheidsniveau in hun infrastructuur nodig dat we nog nooit eerder hebben gezien.
“We schatten dat de computervereisten ter ondersteuning van AI de komende twee jaar vijftig keer zo groot zullen worden”, zegt hij. “Voor ons betekent het dat we zullen blijven investeren om van Azure de grootste supercomputer ter wereld te maken die AI aanstuurt.”
Venturini sprak over hoe live sport een domein zal worden waar AI een enorme impact zal hebben, daarbij verwijzend naar de AI-assistent van de NBA, die werd gelanceerd tijdens de NBA-finale en een enorme betrokkenheid zag.
“Het niveau aan informatie dat je kunt verzamelen over gedrag verandert de betrokkenheidsdynamiek van live-evenementen volledig”, zei hij.
Allen Broome, CEO van MediaKind, sprak over hoe u nu AI kunt gebruiken om uw publiek of klantenbereik te vergroten door automatische audiotracks in verschillende talen te genereren met behulp van de stem van de oorspronkelijke acteur, evenals ondertiteling in elke taal en hoogtepunten.
"We gebruiken geoptimaliseerde AI-modellen om onze algoritmen voor videocompressie te verbeteren, om ervoor te zorgen dat we energiezuinig zijn en toch de beste videokwaliteit behouden", zei hij.
Mediatechnologiebedrijven betraden 's middags ook het podium om een reeks nieuwe oplossingen voor de industrie te introduceren.
CEO van SWEET.TV Mykhailo Khyzhniak introduceerde de nieuwe OTT-businessfranchise van het bedrijf, een volledige cyclusoplossing die de volgende elementen omvat: ondersteuning en upgrade van het OTT-platform, ondersteuning van de acquisitie en promotie van content, marketingondersteuning en mediaplanning, en ondersteuning met betrekking tot het leveren van de relevante instrumenten en werkstrategieën om geld te verdienen met verschillende doelgroepen.
“Franchisenemers moeten klaar zijn om dit bedrijf te besturen en bereid te zijn om te investeren om de groei van hun abonnees te ontsluiten”, zei hij. “Het beste bij deze samenwerking passen zijn detailhandelsbedrijven, fabrikanten van smart-tv’s, mediagroepen en telecombedrijven.”
Voordelen van het nieuwe product, aldus Khyzhniak, zijn onder meer minder stress, omdat franchisenemers volledige hardware- en softwareondersteuning krijgen, en ook marketingsoftware krijgen om hen te helpen abonnees te werven, behouden, upsellen en er geld mee te verdienen.
In een latere sessie sprak video-editor Jordan Orme over Wondershare Filmora, een door AI aangedreven videoproductietool die kan helpen het maken van video's kosteneffectiever en efficiënter te maken.
Filmora kan repetitieve taken automatiseren, zoals het taggen, sorteren en organiseren van onbewerkt beeldmateriaal, waardoor redacteuren zich uitsluitend kunnen concentreren op creatieve beslissingen. Het kan ook helpen geld te besparen en inhoud van betere kwaliteit te produceren, via AI-algoritmen die scherpere beelden, helderder geluid en een algehele verbeterde productiekwaliteit kunnen produceren.
Orme zei tegen het publiek: “Ideeën zijn tegenwoordig het meest gewaardeerde betaalmiddel, dus elk hulpmiddel dat je kunt gebruiken om ideeën te bedenken is uiterst waardevol.”