Jeroen Bordewijk - 17 november 2023

Avepoint en partners vieren hun 'korte lijntjes' in SnowWorld Zoetermeer

In een knalroze jasje en met veel bravoure bracht dagvoorzitter Richard Bordes de stemming er meteen goed in. “Onze ICT-markt is jaarlijks 50 miljard waard”, hield deze technologiefreak en bedenker van het MSP-Café een ware peptalk. Voor partners van Avepoint geeft vooral de worsteling van MS 365-gebruikers met uitdagingen als compliancy en data-integratie kansen, zo bleek op de jaarlijkse partnerdag van dit platform voor SaaS- en gegevensbeheer.

Avepoint en partners vieren hun 'korte lijntjes' in SnowWorld Zoetermeer image

In de Arosa-zaal van SnowWorld Zoetermeer verzamelde zich op donderdag 28 september een enthousiast gezelschap afgevaardigden van partners en distributeurs van Avepoint. Doel: samen de markt bespreken en successen delen. Waar liggen kansen, wat heeft Avepoint partners te bieden en wat weten partners aan Avepoint te melden over trends en ontwikkelingen bij eindgebruikers?

'Cloud wave'

Volgens Hylke van der Velde zit de markt nog altijd in een 'cloud wave'. “Alles wordt SaaS, maar de markt heeft grote behoefte aan een platform dat SaaS-gebruik faciliteert en veilig maakt.” De Channel Director Northern Europe doelde daarmee op het portfolio van Avepoint, maar zeker ook op het bestaansrecht van het bedrijf. “Mensen maken zich zorgen: waar staat mijn data en is die wel veilig? We zien een duidelijke behoefte aan producten voor back-up en datamigratie, precies zoals wij aanbieden. Avepoint wordt echt een databedrijf en is voortvarend bezig met artificial intelligence (AI). We willen gebruikers meer met (verschillende soorten) data laten doen en breiden (ook daarom) uit van louter Microsoft naar AWS en Google.”

Data governance en Microsoft 365

Het ging veel over data governance op de partnerdag. Het datagebruik door organisaties moet voldoen aan geldende wet- en regelgeving, vooral waar de privacy van klanten in het geding is. Aktas Tasar, Partner Development Manager bij Avepoint, nam de zaal terug naar de coronatijd. “Ineens moesten organisaties tools als MS Teams gebruiken. En nu die steeds intensiever worden ingezet, is voor veel organisaties het beheer en de beveiliging ervan een steeds grotere uitdaging. Microsoft 365 is gemaakt om te delen en staat standaard 'wagenwijd open'. Daarom helpen wij partners inzicht te krijgen in hun MS 365 data. Wie kan waar bij? Wie heeft welke permissies en welke data zijn gevoelig of vertrouwelijk?”

MSP's

Philip van Gendt, verantwoordelijk voor Avepoint's distributie via Arrow ECS, ALSO, Ingram Micro en TD Synnex, ziet een cruciale rol voor het platform om de MS 365 omgevingen van Managed Service Providers (MSP's) en hun klanten beheersbaar, veilig en compliant te maken. “Iedereen snapt intussen wel dat voor een doeltreffend gebruik van SaaS-applicaties datamigraties belangrijk zijn, net als een goede back-up. Maar gaat het om de risico's van Microsoft 365 en de beheersbaarheid daarvan in relatie tot het delen van informatie en compliancy, dan zie ik nog veel onwetendheid.”

'Snel een lijntje'

Natuurlijk kwamen ook partners aan het woord. Zoals Floris van Miert van IT Value, specialist in moderne werkplekken. “Wij zitten helemaal in Microsoft 365 en doen alles met Avepoint”, zei hij. Volgens Van Miert zoeken momenteel veel klanten naarstig een oplossing voor hun data governance. “Avepoint is buitengewoon waardevol om grip te krijgen en houden op data. Het is cruciaal om te weten welke data je nu eigenlijk hebt. We gebruiken Avepoint veel voor risk management in MS 365. Het mooie is: als we een klant daarmee helpen, is dat een prachtig 'vehicle' om ook weer andere producten van Avepoint te verkopen. Klanten helpen met compliancy is bij uitstek goed om vertrouwen te kweken. We willen inspelen op de trends compliancy en risk management, en Avepoint is daarvoor de aangewezen partij omdat we met Avepoint snel een 'lijntje' hebben. We kennen het hele team.”

'Toolerij'

Het woord van de dag kwam van Ralph Jonkers van Sogetti, aanbieder van end-to-end services met een focus op digital en cloud. Hij noemde Avepoint 'toolerij' die inzichten geeft en dingen schaalbaar maakt. “Avepoint zorgt voor uniformiteit, een cruciale voorwaarde voor datamigraties, zoals bij fusies en overnames. Sogetti helpt bedrijven te groeien met MS-producten, en met Avepoint onder de motorkap lukt dat heel aardig.”

'Ken je klant'

Voorwaarde is volgens Jonkers wel dat een partner zijn klanten en hun industrieën buitengewoon goed kent. En hij was niet de enige die daar zo over dacht. “Een partner moet weten wat zijn specifieke organisatie met onze producten kan toevoegen”, zei Hylke van der Velde later op de dag. “Hoe gaat een partner bijvoorbeeld om met governance of met data-integratie en -migratie bij zijn (unieke) klanten?” Volgens Aktar Tasar doen Avepoint-partners er verstandig aan uit te vinden waar zij specifiek goed in zijn. “Ons partnerportaal met trainingen en certificeringen is daar voor een belangrijk deel op gericht. We hebben bijvoorbeeld een heel geschikt aanbod aan tools en oplossingen voor MSP's.”

Nog meer peptalk

Samen naar de top, dat was de 'spirit' in SnowWorld. En wie kan beter uitleggen hoe dat moet dan Olympisch kampioen Nicolien Sauerbreij? “De top bereik je stapje voor stapje”, zei ze. “Ga je te snel, dan kom je jezelf genadeloos tegen.” De 'peptalk' zat 'm vooral in de twee mislukkingen die aan de uiteindelijke overwinning op de Olympische Spelen van 2010 in Vancouver vooraf gingen. Het werd 'm niet in Salt Lake City in 2002 en vier jaar later in Turijn was er het 'waxincident': een op een laatste moment door de skibond ingehuurde Oostenrijkse 'waxman' prepareerde Sauerbreijs snowboard volkomen verkeerd. Maar des te mooier de victorie in 2010. “Het resultaat van een optimale voorbereiding en een goed team om je heen. En heel belangrijk: zorg altijd dat je een plan hebt.”

Door: Jeroen Bordewijk

ALSO BW tm 16-10-2024 Copaco BW 23-09 tm 06-10-2024
ALSO BN + BW tm 16-10-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!