Wouter Hoeffnagel - 07 november 2023

KPN investeert in uitbreiding glasvezelnetwerk

KPN investeert tot en met 2027 ruim 4,5 miljard euro in de Nederlandse digitale infrastructuur. Een groot deel is gereserveerd voor de uitrol van glasvezel. Circa 80% van alle Nederlandse huishoudens moet eind 2026 over glasvezel van KPN beschikken, circa 2 miljoen meer aansluitingen dan vandaag. Ook investeert KPN in nieuwe 5G-toepassingen, cloud en AI.

KPN investeert in uitbreiding glasvezelnetwerk image

"We hebben de belangrijkste ambities van onze strategie over de afgelopen drie jaar behaald. KPN groeit weer in alle segmenten en de uitrol van glasvezel ligt op koers. Ik ben trots op de inzet van al onze medewerkers om deze doelen te behalen. In de komende jaren maken we af waar we aan begonnen zijn, zodat eind 2026 ongeveer 80% van Nederland glasvezel heeft van KPN of Glaspoort", zegt Joost Farwerck, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN.

"Met onze Connect, Activate & Grow strategie zetten we alles op alles om iedereen in Nederland te verbinden met een duurzame toekomst en creëren we lange termijn waarde voor al onze stakeholders", aldus Farwerck. De komende jaren wil KPN zich richten op gezonde omzetgroei door zijn positie in de consumentenmarkt en zakelijke markt te versterken, en te groeien in wholesale.

Beste digitale infrastructuur van Nederland

Snel, stabiel en veilig internet zijn onder meer nodig om de zorg, het onderwijs en de economie draaiende te houden. Ook levert digitalisering een bijdrage aan de verduurzaming, bijvoorbeeld door het verminderen van CO2-uitstoot of een efficiënter gebruik van grondstoffen.

Het Nederlandse vaste en mobiele internet hoort bij de top van de wereld. Om deze positie te verstevigen, blijft KPN de komende jaren investeren in de digitale infrastructuur, de beste gebruikerservaring en een veilig internet. Nog eens 2 miljoen huishoudens en bedrijven worden de komende jaren aangesloten op glasvezel.

KPN stelt de komende jaren zijn netwerken open voor andere aanbieders. Daarnaast breidt het zijn aanbod aan diensten uit. Dat gebeurt onder meer samen met dochteronderneming NL-ix, een van de grootste internetknooppunten ter wereld.

Data en AI

Door data en AI beter te benutten en meer processen te automatiseren, wil KPN de klantervaring verbeteren. Voor consumenten betekent dit onder meer een gecombineerd aanbod van gaming en entertainment tot smart home en security. KPN bundelt hiervoor de krachten met diverse partners.

Ook voor ondernemend Nederland gaat het aanbod op de schop. Het KPN EEN aanbod voor MKB’ers wordt voorzien van nieuwe diensten op het gebied van security, cloud en werkplek toepassingen. Grootzakelijke klanten krijgen met Smart Combinations de beschikking over nieuwe toepassingen als Private Campus, Multi Cloud, Data Services Hubs en IoT-toepassingen. Voor grote bedrijven en organisaties zet KPN als strategische ICT- en integratiepartner in op het snijvlak van connectiviteit en IT, vooral in missie-kritische sectoren.

Volledig circulair in 2025

In 2025 wil KPN nagenoeg volledig circulair zijn. In 2027 internetten KPN-klanten via een duurzaam en efficiënt netwerk dat wordt gevoed door groene stroom, grotendeels opgewekt vanuit een nieuw windpark voor de Nederlandse kust. In 2030 moet het daadwerkelijke energieverbruik van KPN met 55% gedaald zijn ten opzichte van 2010, ondanks het explosief groeiende dataverkeer.

KPN ontplooit de komende jaren meer initiatieven op het gebied van biodiversiteit en het maakt cybersecurity onderdeel van het ESG-beleid, als bijdrage van maatschappelijke waarde voor Nederland. Het motto hierbij is 'voor een beter internet'. Via het KPN Mooiste Contact Fonds blijft KPN zich inzetten om de kloof met mensen die niet digitaal mee kunnen doen te verkleinen. Het fonds bestaat inmiddels 15 jaar en neemt samen met maatschappelijke partners, zoals het Oranjefonds, initiatieven om ‘echt’ contact voor kwetsbare groepen mogelijk te maken.

Talent

KPN richt zich de komende jaren op nieuw talent en blijft medewerkers stimuleren om zichzelf verder te ontwikkelen. KPN wil onder meer flexibiliteit bieden en opties voor duurzaam woon-werkverkeer stimuleren. Ook wordt medewerkers de ruimte geboden een actieve bijdrage te leveren aan de eigen ontwikkeling en de maatschappelijke doelen van KPN. Om te laten zien wat werken bij KPN betekent, publiceert het in navolging van andere bedrijven zijn ‘culture statement’. 

Meer informatie over Connect, Activate & Grow, de verwachtingen en financiële ambities van KPN voor de komende jaren is hier beschikbaar.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!