Johan van Leeuwen - 19 december 2023

TD SYNNEX helpt met keuze en kennis rondom moderne werkplek

Bedrijven willen snel stappen maken met AI, maar vergeten vaak hun data goed in te richten en te classificeren. Dat is één van de ontwikkelingen die TD SYNNEX ziet als het om de moderne werkplek gaat. Maar Defroy Voorn en Jelmer Vet zien nog veel meer dingen gebeuren. Ze vertellen hoe TD SYNNEX erop in speelt.

TD SYNNEX helpt met keuze en kennis rondom moderne werkplek image

Defroy Voorn is Business Development Manager Google Cloud en Jelmer Vet is Business Unit Manager Microsoft. Hoewel ze zich bij TD SYNNEX bezighouden met twee concurrerende tech-giganten, leven ze niet in parallelle werelden. “De business units werken steeds vaker samen”, zegt Voorn. “Dat past ook bij de visie die we bij TD SYNNEX hebben.”

Pratend over trends in de digital workspace, kun je niet om AI heen. Bedrijven spelen daar graag op in. Maar als je generatieve AI goed wilt gebruiken, moet je de stap die daarvoor komt niet vergeten, zegt Vet. “Als je je data niet op de juiste manier hebt ingericht of geclassificeerd, dan ben je niet klaar voor generatieve AI. Werkplekken worden absoluut steeds meer datagedreven, maar de uitdaging zit hem erin dat dat op de goede manier gebeurt. Dan heb je het ook over rollen en toegangsrechten. Als je nu Duet AI voor Google Workspace of Copilot van Microsoft uitrolt en vervolgens vraagt om een managementsamenvatting van de winst, dan moeten die rollen en rechten goed geregeld zijn, anders trekt de oplossing de data uit alle systemen. In december beginnen we de campagne ‘Get AI Ready’. Daarbij helpen we partners om alles bij hun klanten goed in te richten, zodat zij het meeste uit generatieve AI kunnen halen.”

Eco-vriendelijk

“Daarnaast merk je dat mensen duurzaamheid steeds belangrijker vinden”, zegt Voorn. “Zo maken bedrijven bewuste keuzes voor devices die op een duurzame manier tot stand zijn gekomen. Ook denken ze na over het hergebruiken van oude devices en systemen. Aan de softwarekant willen ze bepaalde processen door slim automatiseren duurzamer maken.” Hyperscalers gaan daarin mee. “Als je naar de cloud kijkt, dan zie je dat veel hyperscalers het mogelijk maken om bepaalde workloads bewust in een duurzaam datacenter neer te zetten. Dat past bij de doelstellingen die veel CEO’s hebben.”

Kiezen voor de cloud is sowieso vaak de meest duurzame optie, vindt Vet. “Uiteindelijk is huur daarin meestal milieuvriendelijker dan aanschaf. Het is ook een goede ontwikkeling dat de hyperscalers dashboards aanbieden waarop je heel snel kunt zien hoe het met de duurzaamheid zit van de workloads die je in hun public cloud hebt draaien. Daar is steeds meer vraag naar.”

Een andere trend is de uitdaging om bij te blijven in een snel veranderende technologiewereld. “Je wilt dat je medewerkers de juiste vaardigheden creëren”, zegt Voorn. “Dat geldt zeker ook voor partners. Hun mensen moeten weten wat er allemaal speelt en ook in staat zijn om dat goed over te brengen op eindgebruikers. Bij heel veel bedrijven is dat echt een uitdaging.”

Breed omarmd

Cloudtransities zijn aan de orde van de dag. Ook daarin zijn er ontwikkelingen, zien ze allebei. Vet: “Een paar jaar geleden moest je het concept cloud nog echt verkopen. Nu is het heel breed omarmd door de markt. Het gaat nog maar zelden om de vraag of cloud wel de slimste en de veiligste keuze is. Die horde zijn we over. Het gaat er nu veel meer om dat we voor partners en samen met partners inzichtelijk kunnen maken waar ze qua strategie, functionaliteiten en financiën precies voor moeten kiezen.”

“Daarnaast zitten we echt in het tijdperk van multi-cloud”, geeft Voorn aan. “De eindklant wil keuze hebben en zet niet meer in op één specifieke hyperscaler. Ze zetten ook niet altijd alles over naar de cloud. Bepaalde workloads worden bewust binnenshuis gehouden. Zo ontstaan vaak hybride omgevingen, zeker bij bedrijven die veel legacy hebben. Het levert goede en interessante gesprekken op.”

Het past ook goed bij de rol die TD SYNNEX voor zichzelf ziet. “We willen dat de eindklant keuze heeft”, zegt Voorn. “Ik zie bij partners ook steeds vaker dat ze werkplekoplossingen hebben gebouwd, die bestaan uit cloud-componenten van verschillende hyperscalers. Het is mooi dat dat tegenwoordig kan en dat alles ook veel beter met elkaar integreert.” Vet: “Wij staan daarnaast ook bekend als een kennisdistributeur, zeker als het gaat om cloud. Al onze mensen zijn gecertificeerd en kunnen zowel op business- als op technisch niveau met partners meepraten. Daardoor kunnen we partners heel goed helpen bij het onboarden van hun cloudtechnologie en kunnen we strategisch samen groeien.”

Trainingen

Het opleidingscentrum TD SYNNEX Academy blijft heel belangrijk voor de distributeur. Daarin worden allerlei trainingen aangeboden, zowel voor partners als voor eindgebruikers. Voorn: “We kunnen daar onder meer, uit naam van een partner, trainingen voor eindklanten organiseren. Dat versoepelt de uitrol van een nieuwe werkplek.” Vet: “Daarnaast kunnen we partners ook trainen om certificeringen te behalen en de kennis van hun team op peil te houden.”

TD SYNNEX heeft ook een Cloud Center of Excellence, met technici van meerdere vendoren en hyperscalers. Voorn: “We kunnen hen bijvoorbeeld inzetten bij een migratie naar de cloud, of van de ene naar de andere cloud. Dat kunnen we leren aan partners, of we kunnen met ze meekijken terwijl ze het zelf doen.”

Makkelijk positioneren

De nieuwste dienst van TD SYNNEX is MXDR, dat het white-label aan partners biedt. Vet: “Je zou het ‘SOC as a Service’ kunnen noemen. We bieden dezelfde service als een SOC, maar met een gebruikersprijs per maand. Daarmee kun je de dienst als partner veel makkelijker positioneren. Dat is heel aantrekkelijk, want het opzetten van een SOC kost veel tijd en geld.”

Het zijn niet alleen projecten waarmee TD SYNNEX partners helpt. Dat doet het ook bij de support rondom cloudomgevingen. Vet: “Dat kan op twee manieren. Ten eerste via support services. Als er iets niet werkt kunnen we dat dankzij allerlei contracten met vendoren snel oplossen. We bieden daarnaast ook eindgebruikerssupport. We kunnen partners helpen die 24/7 support willen bieden, of een SLA op maat, maar dat zelf niet kunnen.”

“We kunnen onze partners en klanten van elke werkplek voorzien”, besluit Voorn. “We bieden veel keuze en helpen met onze kennis. Daarnaast kunnen we ook een propositie helpen opbouwen, helemaal toegespitst op de specifieke usecase.”

ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!