Witold Kepinski - 18 januari 2024

KPN Ventures en Lead Ventures investeren in CloudTalk

CloudTalk, een bedrijf in AI-gedreven communicatieoplossingen en callcentersoftware voor bedrijven, heeft met succes haar Series B-financieringsronde afgerond. Het technologiebedrijf heeft een totaal van 26 miljoen euro opgehaald bij KPN Ventures en Lead Ventures als hoofdinvesteerders, met deelname van Point Nine Capital, henQ, Presto Ventures en Orbit Capital. De financiering zal worden ingezet om verdere groei en productinnovatie te versnellen en zakelijke spraakcommunicatie internationaal te veranderen.

KPN Ventures en Lead Ventures investeren in CloudTalk image

CloudTalk is in 2016 opgericht met de missie om klantenservice- en salesteams de juiste technologie te bieden voor naadloze telefonische interactie met klanten en leads. De technologie startup ontwikkelde hiervoor diverse AI-gedreven oplossingen om processen te vergemakkelijken, efficiënter in te richten en prestaties te verbeteren. Zo biedt het bedrijf tools voor onder andere de automatisering van handmatige taken, realtime coaching, configureerbare workflows en uitgebreide analyses voor de optimalisatie van alle communicatiestromen. Daarnaast zorgen AI-gedreven gespreksopnames en transcripties in meer dan 145 talen ervoor dat bel-strategieën, targeting en scripts doorlopend kunnen worden verbeterd. Een directe integratie met zakelijke systemen zoals CRM’s zorgt hierbij voor extra gemak, waarbij native voice stack de hoogst mogelijke gesprekskwaliteit garandeert. Dat levert resultaat: salesteams zien hun pijplijn met gemiddeld 33% groeien en voor klantenservice teams staat het gebruik van CloudTalk gelijk aan een verhoging naar 34% in het aantal klantvragen dat tijdens het eerste gesprek wordt opgelost. Inmiddels wordt de technologie ingezet door ruim 4.000 sales- en klantenservice teams in meer dan 100 landen, waaronder bij Nokia, Kuehne+Nagel, Glovo en DHL.

Met de €26 miljoen die CloudTalk in haar Series B-financieringsronde heeft opgehaald ambieert het bedrijf haar groeiambities te realiseren en te versnellen. Daarnaast zal de financiering worden ingezet voor productinnovatie op het gebied van AI. CloudTalk streeft ernaar om de verwachtingen van klanten te overtreffen met innovatieve functies, zoals AI ondersteuning bij het opzetten van gesprekken, conversatie-intelligentie en spraakherkenning. Het doel is om één verenigd ecosysteem voor de communicatie van sales- en klantenserviceteams te realiseren, waarin elke klantgerichte professional productievere en betekenisvollere gesprekken kan voeren.

“De investering komt op een kansrijk moment. De huidige economische ontwikkelingen zorgen namelijk voor een toegenomen focus op resultaat en efficiëntie bij sales- en klantenserviceteams. Zo zien we een groeiende behoefte aan cloudcommunicatieoplossingen die helpen bij de basics, zoals het verbeteren van de gesprekskwaliteit, het versnellen van de tijd voordat uitgaande telefoongesprekken worden opgenomen en het verbeteren van het overzicht in de CRM, maar vooral ook naar slimme technologie om bijvoorbeeld gesprekken samen te vatten, het maken van aantekeningen te automatiseren en de mening van klanten te monitoren via sentiment analyses. Onze focus ligt daarom sterk op het verder ontwikkelen van onze oplossingen die de voordelen van AI benutten. Zo kunnen we de uitdagingen waar onze klanten mee kampen effectief wegnemen voor meer gemak en meer omzet. We willen de manier waarop bedrijven communiceren fundamenteel veranderen en met de financiering kunnen we grote stappen zetten richting dit ambitieuze doel”, aldus Martin Malych, CEO CloudTalk.

Deze ambitie wordt ondersteund door KPN Ventures, die de financieringsronde leidde:

“We zijn onder de indruk van de intuïtieve AI-ondersteunde callcenteroplossingen van CloudTalk waarmee ze voldoen aan de dynamische behoeften van moderne bedrijven. De status van het bedrijf als marktleider is het bewijs van de kwaliteit en focus op innovatie en sluit perfect aan bij onze visie. We kijken ernaar uit om CloudTalk te ondersteunen in haar internationale groei en de nu al geweldige kwaliteit van de technologie verder te verbeteren”, aldus Sem Alberga, Investment Director bij KPN Ventures.

“Al tijdens onze eerste investering in de Serie A-ronde wisten we dat CloudTalk actief was in een competitieve markt. Het team van CloudTalk maakt echter met veel verschillende, ogenschijnlijk kleine functies een enorm verschil voor klantenservice- en salesteams en wint het zo van iedere concurrent. Daar zijn we nog steeds van onder de indruk. We staan het bedrijf daarom ook maar al te graag bij in hun verdere reis”, aldus Mick Mackaay, Partner bij henQ.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!