Witold Kepinski - 23 februari 2024

KPN en iBASIS verlengen samenwerking

iBASIS, leverancier van communicatieoplossingen voor operators en digitale spelers wereldwijd, en KPN, een telecombedrijf van Nederland, hebben aangekondigd dat zij hun outsourcingovereenkomst voor spraak- en mobiele diensten met drie jaar hebben verlengd.

KPN en iBASIS verlengen samenwerking image

Sinds de verkoop door KPN in 2019 hebben iBASIS en zijn wereldwijde team zich toegewijd aan het leveren van de beste diensten van KPN, waarbij gebruik wordt gemaakt van de groepsconsolidatie en schaalvoordeelstrategie van de eigenaar, Tofane Global . Kostenstabiliteit, capaciteitsplanning en fraudepreventie hebben een belangrijke rol gespeeld bij het ondersteunen van de verkeersgroei van de Nederlandse operator.

De vernieuwing onderstreept het succes van het iBASIS-model en de langetermijnrelatie met het beheren van de internationale verkeersgroei van KPN, inclusief IPX-samenwerking om de toename van het mobiele dataverkeer op te vangen. iBASIS rapporteert een groei van 80% op jaarbasis in het Diameter-verkeer, waardoor KPN betrouwbare, snelle dataroamingdiensten aan zijn abonnees kan leveren. De schaalbaarheid van het netwerk is van cruciaal belang geweest bij het voldoen aan de explosieve vraag naar mobiele dataroaming van 4G en 5G, inclusief verkeerspieken als gevolg van de opkomst van M2M-verbindingen.

“iBASIS is al zes jaar een vertrouwde partner van KPN en beheert onze internationale spraak- en mobiele diensten. Door gebruik te maken van hun consolidatiemodel en schaalvoordelen besteden we bijna 100% van onze spraakactiviteiten uit aan iBASIS. Hun partnerprogramma is gericht op het leveren van kwaliteit, transparantie en bruikbare zakelijke inzichten”, aldus Michel van Wissen, Executive Vice President Wholesale, KPN. “We hebben onze samenwerking met nog eens drie jaar verlengd. Onze opwinding is gebaseerd op bewezen successen uit het verleden en op de innovatie die iBASIS blijft demonstreren bij het aangaan van de uitdagingen waarmee providers nu en in de toekomst worden geconfronteerd.”

Door internationale spraak- en mobiele diensten uit te besteden, kan KPN zich ook concentreren op zijn retail- en wholesaleactiviteiten en op technologie-initiatieven die verband houden met de ontwikkeling van deze segmenten.

“We hebben een sterke en wederzijds voordelige relatie met KPN op het gebied van spraak- en mobiele diensten”, aldus Edwin van Ierland, CEO van iBASIS Voice & Mobile Data. “Wij zijn meer dan een leverancier; wij zijn een groeipartner. Daarom zijn we zeer gemotiveerd om KPN te helpen ons wereldwijde platform en onze capaciteiten optimaal te benutten. De vernieuwing illustreert onze uitstekende relatie, waarbij transparantie en open communicatie centraal staan. Het toont opnieuw aan dat het door KPN gekozen outsourcingmodel zeer effectief is.”

“De driejarige verlenging van KPN is de erkenning van de uitmuntendheid uit het verleden en de toekomst van iBASIS/Tofane dankzij onze unieke mix van schaalgrootte, innovatie en ondernemerschap”, aldus Alexandre Pébereau, Group CEO en oprichter van Tofane Global  “Onze prestaties worden opnieuw door ROCCO erkend als een top Tier One International Voice Carrier,* Telegeography Fourth Voice Carrier** en First Independent Carrier.”

In 2023 werd iBASIS door 227 MNO's gerangschikt als de beste Tier One International Voice Carrier voor prestaties, prestatie+, leiderschap, algemene beoordeling en algehele beoordeling, met de hoogste resultaten voor mondiale aanwezigheid, lokale expertise, R&D-investeringen, betrouwbaar, innovatief, dynamisch , en Enabler.*

*ROCCO Onderzoek: International Voice Carrier Market Impact Report 2023
**Telegeography International Voice Report 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!