Wouter Hoeffnagel - 20 maart 2024

Meta verlaagt abonnementsprijs in poging kritiek weg te nemen

Meta verlaagt de prijs van zijn gepersonaliseerde advertenties-vrije abonnement van 9,99 euro naar 5,99 euro . Het wil hiermee tegemoet komen aan bezwaren van Europese privacy- en antimededingsautoriteiten.

Meta verlaagt abonnementsprijs in poging kritiek weg te nemen image

Het social media-bedrijf lanceerde in november het abonnement als onderdeel van wijzigingen die het doorvoert om compliant te zijn met de Digital Markets Act (DMA). Deze beperkt de mogelijkheid gepersonaliseerde advertenties aan te bieden aan gebruikers. Zo moeten gebruikers hiervoor expliciet toestemming geven. Voor Meta zijn advertenties een belangrijke inkomstenbron.

Pay or okay

Gebruikers kunnen een abonnement afsluiten om geen gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld te krijgen. Wie voor een gratis account kiest, krijgt deze advertenties wel te zien. Het abonnement krijgt veel kritiek van onder meer privacyvoorvechters, die stellen dat Meta hiermee een prijs verbindt aan privacy. Critici noemen het beleid ook wel 'pay or okay'.

Met de prijsverlaging lijkt Meta tegemoet te willen komen aan de kritiek. Het verlaagt de prijs van een abonnement van 9,99 naar 5,99 euro. Voor aanvullende accounts betalen gebruikers 4 euro per stuk.

'Probleem zit in 'pay or okay'-aanpak'

Privacyactivist Max Schrems van nyob is niet tevreden. Schrems zegt in een reactie tegen Reuters dat het probleem niet in de prijs van het abonnement ziet, maar in de 'pay or okay'-aanpak die Meta hanteert. Ook wijst Schrems erop dat toestemming volgens de GDPR altijd vrij moet worden gegeven.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!