28 maart 2024

Hoe channelpartners hun klanten kunnen ondersteunen om aan de NIS2-richtlijn te voldoen

De Europese Unie intensiveert zijn strijd tegen cybercriminaliteit. Als onderdeel hiervan staat de hernieuwde NIS2-richtlijn gepland, met strengere regels voor risicobeheer. Dit brengt echter ook nieuwe uitdagingen met zich mee, vooral wat betreft de financiële lasten die gepaard gaan met deze nieuwe vereisten. In het licht van een steeds complexer wordend dreigingslandschap wordt een uniform beveiligingsplatform een onmisbaar hulpmiddel om aan de komende NIS2-richtlijn te voldoen.

Hoe channelpartners hun klanten kunnen ondersteunen om aan de NIS2-richtlijn te voldoen image

Inzicht in en beheer van cyberrisico’s

Wat organisaties vandaag de dag nodig hebben, is een beveiligingsstrategie die niet alleen reageert, maar ook de kans op aanvallen aan de voorkant verkleint. Traditionele beveiligingstechnologieën zijn ontworpen om de organisatie te beschermen tegen cyberaanvallen en de schade bij een incident te minimaliseren. Hoewel dit cruciaal is, gaat het niet langer ver genoeg. Hackersgroepen opereren tegenwoordig uiterst professioneel en blijven vaak lange tijd onopgemerkt. Zodra ze toegang hebben tot het netwerk, gedragen ze zich zo lang mogelijk onopvallend en gebruiken ze bestaande beheertools om de omgeving te verkennen en toegang te krijgen met speciale machtigingen. Pas weken of zelfs maanden later zetten ze de daadwerkelijke ransomware in. Om zich tegen deze aanvallen te beschermen, hebben organisaties niet alleen hoogwaardige detectie en response nodig, maar ook proactieve maatregelen om de kans op een succesvolle aanval te verkleinen. Maar hoe kan dit het beste worden geïmplementeerd en waar moet je beginnen? Dit is waar channelpartners een nieuwe rol kunnen aannemen als proactieve risicoanalisten.

Met een uitgebreid cybersecurityplatform behouden channelpartners het overzicht en kunnen ze met minimale inspanning op kosteneffectieve wijze cyberrisicobeoordeling en -beheer voor hun klanten overnemen. Zo kunnen zij hun klanten niet alleen reactief, maar ook proactief beschermen tegen cyberaanvallen. Bovendien wordt tegemoetgekomen aan de dringende noodzaak voor organisaties om hun individuele dreigingssituatie nauwkeurig te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen. Door een uitgebreide en geïnformeerde rapportage te bieden, kunnen partners snel dreigingen identificeren en deze proactief beperken, waardoor ze kunnen optreden als vertrouwde adviseurs en hun klanten het beste kunnen ondersteunen op weg naar het voldoen aan de NIS2-richtlijn.

Trend Vision One for Service Providers is speciaal ontworpen voor MSSP’s en biedt een kant-en-klare threat detection en response-oplossing met geavanceerde security orchestration, automation en response (SOAR) functies. Het platform wordt gevoed door wereldwijde realtime threat intelligence, profielen van dreigingsactoren en uitgebreid inzicht in aanvalscampagnes. Zo kunnen MSSP’s hun klanten uitgebreid en kosteneffectief ondersteunen met hun risicobeheer, ongeacht of de systemen van de klant zich in de cloud of on-premises bevinden. Daarnaast biedt het SOC-mogelijkheden voor meerdere tenants en integreert het naadloos honderden tools van derden uit het eigen IT-ecosysteem en van andere toonaangevende beveiligingsproviders. Hierdoor kunnen channelpartners niet alleen hun SOC-activiteiten optimaliseren, maar deze ook automatiseren en efficiënter maken, zodat ze over de nodige middelen beschikken die nodig zijn om te kunnen voldoen aan de vereisten van de NIS2-richtlijn.

Een sterk partnerschap

De toekomst van cyberbeveiliging vereist een sterk partnerschap tussen bedrijven en cyberbeveiligingsexperts. Channel-partners zijn daarbij een onmisbare schakel voor hun klanten omdat ze bijdragen aan het naar een hoger niveau tillen van digitale beveiliging.

Een toekomstgerichte beveiligingsstrategie begint met voortdurende cyberrisicobeoordeling. Het C-level is over het algemeen bekend met de noodzaak om potentiële risico’s zorgvuldig af te wegen bij zakelijke beslissingen, maar voor de meeste van hen is cyberrisicobeoordeling nog relatief nieuw. Dit moet een centraal punt worden van hun prioriteiten. Cyberaanvallen worden nu wereldwijd beschouwd als het grootste bedrijfsrisico. Elke klant wordt blootgesteld aan cyberrisico’s en het zal onmogelijk zijn om deze volledig uit te sluiten. In plaats daarvan ligt de nadruk op het identificeren van de individuele risico’s en het nemen van gerichte maatregelen om zowel de kans op aanvallen als de potentiële schade te minimaliseren. En precies hier vervullen channel-partners hun rol als vertrouwde adviseurs optimaal en kunnen ze klanten het beste ondersteunen in de strijd tegen cyberaanvallen en de weg naar het voldoen aan de NIS2-richtlijn.

Door: Glenn Portier (foto), Director Sales & Channel NL bij Trend Micro

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!