Redactie - 03 april 2024

Google gaat in Gmail strenger optreden tegen spam

Google neemt maatregelen omtrent spam. Wie omvangrijke mailcampagnes verstuurt en daarbij een aantal regels niet naleeft, loopt voortaan het risico dat zij mails foutmeldingen veroorzaken of rechtstreeks in de spamfilter verdwijnen.

Google gaat in Gmail strenger optreden tegen spam image

De regels zijn vorig jaar al aangekondigd, maar zijn vanaf 1 april van kracht. Ze gelden voor iedereen, maar Google is extra streng voor wie meer dan vijfduizend berichten per dag stuurt naar Gmail-accounts. Zo wil het dat bulk mailers onder meer e-mailverificatie met SPF en DKIM instellen. Die twee moeten het moeilijk maken om namens iemand anders te mailen. In het kort zorgt SPF er voor dat spammers niet namens jouw domein mails uitsturen. DKIM maakt het voor ontvangstservers mogelijk om te controleren of een mail wel echt van een specifiek domein afkomstig is.

Je voordoen als een andere afzender is voortaan dan ook strikt verboden. Zo moet voor direct mail de afzender dezelfde zijn als die van het SPF-domein.

Met een druk op de knop uitschrijven

De richtlijnen gaan ook iets verder dan puur technische zaken. Zo moeten marketingberichten voortaan de optie hebben om met één klik uit te schrijven en die uitschrijving moet binnen de twee dagen geregeld zijn. Verder raadt het aan om een mailadres pas toe te voegen nadat dat adres is bevestigd, en om gebruikers die berichten niet lezen af te melden.

Google heeft alle vereisten op een rij gezet. Tot juni zal je als afzender nog waarschuwingen krijgen wanneer je als afzender niet in regel bent. Vanaf dan riskeer je dat ‘foute’ berichten worden geweigerd of in de spambox terechtkomen.

In samenwerking met Data News

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!