Johan van Leeuwen - 18 april 2024

Met Wasabi biedt DSD Europe haar MSP’s schaalbaarheid en voorspelbaarheid

Wasabi, specialist in cloud storage, ging in 2020 een samenwerking aan met CloudLand. Nu is CloudLand geïntegreerd in DSD Europe, maar de vendor en de distributeur gaan op dezelfde voet verder. De twee ambitieuze bedrijven willen nog meer MSP’s laten profiteren van de voordelen die het aanbod van Wasabi biedt.

Met Wasabi biedt DSD Europe haar MSP’s schaalbaarheid en voorspelbaarheid image

“We zijn op een missie om alle data in de wereld op de slaan”, zijn de zeer ambitieuze woorden van Jon Howes (foto), de vice president en general manager van de EMEA-tak van Wasabi. “We doen dat door de markt voor cloud object storage te veranderen. Als je prijslijsten gaat vergelijken, zijn we ongeveer tachtig procent goedkoper dan de hyperscalers als het gaat om S3-compatible object storage. Maar nog belangrijker: de prijs is bij ons ook veel voorspelbaarder. In tegenstelling tot de hyperscalers rekenen we geen kosten door voor egress (het verplaatsen van data uit het netwerk, naar een andere locatie, red.). Het fenomeen ‘bill shock’, waarbij je verrast wordt door de hoogte van een rekening en ook niet kunt achterhalen waar die kosten precies op gebaseerd zijn, komt bij ons niet voor. Die voorspelbaarheid is voor veel klanten nog belangrijker dan de lage kosten.”



Nieuw consumptiemodel


Cloud storage wordt vaak verkocht in combinatie met backup, zo weet ook Howes. Daarbij komt de samenwerking met eerst CloudLand en nu DSD Europe goed van pas, want de distributeur heeft een sterk backup-portfolio. “We hebben al langere tijd een technische samenwerking met Hornetsecurity, voorheen Altaro, een belangrijke vendor in het portfolio van DSD. Sinds kort hebben we ook interoperabiliteit met Acronis. We maken het voor MSP’s heel makkelijk om bij DSD Europe, in combinatie met Hornetsecurity of Acronis, ook Wasabi af te nemen. Het is dan eigenlijk een kwestie van: ‘Wilt u ook friet bij deze hamburger?’”



Behalve de samenwerking met Acronis heeft Howes nog meer Wasabi-nieuws te melden. “Sinds onze oprichting hebben we een heel eenvoudig pay-as-you-go model. Je hebt geen verplichting maar betaalt gewoon maandelijks voor de storage die je gebruikt. We hebben daar nu een tweede aanbod aan toegevoegd: ‘Reserved Capacity Storage’. Daarbij sluit je als MSP een contact af voor een bepaalde hoeveelheid storage voor een bepaalde hoeveelheid tijd. Je krijgt dan meer korting en kunt dus meer marge maken. DSD Europe is één van de weinig distributeurs in de wereld die allebei die consumptiemodellen van ons aanbiedt.”



Restore uitproberen


Mitchell Koymans is als accountmanager van DSD Europe al vanaf de start van de samenwerking in 2020 verantwoordelijk voor Wasabi. Hij heeft in die functie veel contact met MSP’s en weet waar hun behoeftes liggen, bijvoorbeeld als het gaat om de twee consumptiemodellen die Howes beschreef. “Ongeveer negentig procent van onze partners kiest voor het pay-as-you-go model. Vooral omdat het schaalbaar is. Als ze eraan beginnen weten ze meestal namelijk nog niet hoe de toekomst eruit ziet. Behalve de schaalbaarheid is ook de prijs een belangrijke reden voor partners om voor Wasabi te kiezen, net als het feit dat ze niet extra hoeven te betalen voor egress.”



Mitchell Koymans

Maar er is nog een belangrijk voordeel voor partners, zo beschrijft hij. “Wat gebeurt er als je een restore nodig hebt? Bij Wasabi kun je die mogelijkheden gewoon uitproberen, omdat je niet bang hoeft te zijn voor extra egress-kosten. MSP’s kunnen hun klanten op die manier laten zien hoe zij de data beschermen. Daarmee voegen ze echt waarde toe.”



Een belangrijke nieuwe toegevoegde waarde van Wasabi is de optie ‘Channel Account’ in de Account Control Manager, zo geeft Koymans aan. “Daarmee krijg je als MSP een overzicht van je hoeveelheid strorage. Maar je kunt ook sub-accounts aanmaken voor eindgebruikers. Dat is een mooie toevoeging die het leven van MSP’s makkelijker maakt.”



Immutable backups


Koymans adviseert bedrijven om data op verschillende locaties op te slaan. “Bij Wasabi kun je echt kiezen voor een specifieke locatie. Niet alleen voor ‘Europa’, zoals bij veel anderen, maar voor bijvoorbeeld ‘Amsterdam’ of één van de andere datacentra.” Howes: “Wij adviseren om de 3-2-1-regel te hanteren. Drie kopieën, op twee verschillende soorten media, waarvan minimaal één offsite.” Koymans: “Daarnaast is het ook belangrijk om voor immutable backups te kiezen, wat Wasabi ook mogelijk maakt. Niemand kan dan bij de data komen of die encrypten. Het is een belangrijk middel in de strijd tegen de dreiging van ransomware. Het is een soort vangnet.”



Wasabi is de laatste jaren sterk in ontwikkeling, zo beschrijft Howes: “We waren een redelijk standaard hulpmiddel voor backup en archivering voor het MKB. De laatste jaren zijn er steeds meer specifieke usecases bijgekomen waarin we ons heel sterk onderscheiden. Cloud storage voor surveillance-data is een mooi voorbeeld. Bij de opslag heb je te maken met GDPR-wetgeving. Daar is veel vraag naar, zowel in de VS als in de EU. Ook in de media en entertainment-sector merken we veel belangstelling. We hebben kortgeleden Wasabi AiR overgenomen, een product dat het mogelijk maakt om met behulp van kunstmatige intelligentie en machine learning context en waarde toe te voegen aan videobeelden die je opslaat. Dat maakt ons extra interessant voor die sector. Maar daarnaast zijn we ook in vrijwel elke andere denkbare vertical actief.” 



Gespreksopener


Het huwelijk tussen DSD Europe en Wasabi verloopt voorspoedig, zo zeggen de twee. Howes: “Het is een fijne en succesvolle samenwerking. Vorig jaar zijn we als Wasabi twee keer zo hard gegroeid als de totale markt voor cloud storage, maar met DSD Europe is die groei nog een stuk sterker. Ze helpen ons enorm om ons marktaandeel te vergroten, onder andere door de combinatie met backup-licenties, maar ook door goede marketingcampagnes.” Koymans: “Wasabi is een heel fijne organisatie om mee samen te werken. We voeren goede gesprekken over hoe we elkaar kunnen versterken. Ik merk ook dat het een goede gespreksopener is bij onze MSP’s. Het aanbod is heel goed uit te leggen en het past inderdaad erg mooi bij Hornetsecurity en Acronis. We zijn heel blij met hoe het gaat.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!