Redactie - 22 april 2024

Netflix verwelkomt bijna twee keer zoveel nieuwe klanten dan verwacht

Netflix verwelkomde in het eerste kwartaal in totaal 9,33 miljoen nieuwe klanten. Dat is bijna twee keer zoveel als het gemiddeld 4,84 miljoen waar analisten op hadden gerekend. De groei is wereldwijd, maar is het sterkst in de Verenigde Staten en Canada.

Netflix verwelkomt bijna twee keer zoveel nieuwe klanten dan verwacht image

De streamingdienst kent zo een herstel na een vertraging in 2021 en 2022. De klantengroei tijdens het eerste kwartaal was dan ook het beste jaarbegin sinds 2020. Het herstel is in grote mate toe te schrijven aan het optreden tegen het delen van accounts. Netflix schatte dat meer dan 100 miljoen mensen een account gebruikten waarvoor ze zelf niet betaalden. Het lijkt erop dat het streamingplatform veel van hen heeft kunnen overtuigen om ook zelf te betalen voor toegang tot de catalogus van films en series.

Ook financiële cijfers beter dan verwacht

Door de forse aanwas van klanten legt Netflix ook betere financiële cijfers voor dan verwacht. De omzet steeg met 15 procent tot 9,37 miljard dollar, de nettowinst met 79 procent tot 2,33 miljard dollar. Netflix geeft in een brief aan zijn aandeelhouders aan dat de goede resultaten naar verwachting ook in het huidige kwartaal - waarin zich met ‘Ripley’ een nieuwe hit aandient - aanhouden. "We verwachten een omzetgroei van 16 procent", luidt het. De abonneegroei zal in het tweede kwartaal door de ‘seizoensgebondenheid’ wel lager uitvallen dan in het eerste.

Vanaf 2025 stopt Netflix met het rapporteren van de abonneeaantallen per kwartaal, maakt het bekend. Terwijl beleggers meestal focussen op dat cijfer om de prestaties van het platform te evalueren, wil het bedrijf zelf meer de nadruk leggen op de klassieke data zoals omzet en winst. Netflix belooft wel nog ‘belangrijke mijlpalen’ in verband met abonnees te zullen blijven rapporteren vanaf volgend jaar.

In samenwerking met Data News

Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
Nutanix BN start 6 mei - 20 mei

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!