Witold Kepinski - 24 april 2024

CISPE: reactie van Broadcom op marktverontwaardiging lost niets op

In een blogpost probeerde Broadcom CEO Hock Tan onlangs klanten, partners en investeerders gerust te stellen over de 'controversiële licentiewijzigingen' die het bedrijf heeft doorgevoerd. "Door deze stap te presenteren als pro-concurrentie en pro-innovatie met de introductie van een abonnementslicentiemodel, probeert Broadcom de kern van de kritiek te ontwijken", zo meldt CISPE, de belangenvereniging van Europese cloud providers.

CISPE: reactie van Broadcom op marktverontwaardiging lost niets op image

CISPE meldt: 'Het abonnementslicentiemodel is nooit het probleem geweest; CISPE-leden en hun klanten maken er zelfs al gebruik van. Wat de economische levensvatbaarheid van veel clouddiensten die door klanten in Europa worden gebruikt, bedreigt, zijn de enorme en niet te rechtvaardigen prijsstijgingen, het opnieuw bundelen van producten, de gewijzigde factureringsbasis en het opleggen van oneerlijke softwarelicentievoorwaarden die de keuze en lock-in beperken. klanten en partners.

Anti-cloud-licenties

Abonnementlicenties moeten flexibele 'pay-as-you-go'-modellen mogelijk maken, waarmee klanten en aanbieders hun middelen kunnen afstemmen op de vraag. De nieuwe voorwaarden van Broadcom zijn het tegenovergestelde en zijn in wezen anti-cloud, waardoor partners worden gedwongen vooraf te betalen voor virtualisatiecapaciteit die ze misschien nooit nodig zullen hebben. In plaats van te betalen naar gebruik voor het daadwerkelijke verbruik (op basis van het gebruikte geheugen), zoals voorheen gebruikelijk was voor de cloudinfrastructuur en voor VMware, dringen de nieuwe voorwaarden aan op een voorafgaande verplichting tot een capaciteit van drie jaar op basis van serverkernen die kan gebruikt worden. Dit is hetzelfde als gedwongen worden vooraf te betalen voor een vloot taxi's die u de komende drie jaar wel of niet kunt gebruiken! De oneerlijke softwarelicentiepraktijken van dominante softwarebedrijven ondermijnen de fundamentele waarde van de cloud; het vermogen om diensten te leveren die een onderneming nodig heeft, wanneer en waar ze deze nodig hebben.

Belediging aan verwonding toevoegen

Het aanbod om zero-day-patchondersteuning voort te zetten voor bestaande klanten met eeuwigdurende licenties is beledigend qua beperkingen. Effectief niet meer beloven dan het repareren van kritieke softwarefouten die in het product naar voren komen, tenzij de klant besluit over te stappen op de nieuwe abonnementslicentie, grenst aan afpersing.

Klanten lesgeven

Ten slotte illustreert Broadcom, door klanten de les te lezen over wat ze nodig hebben, en door aan te dringen op het tegendeel uit de praktijk dat nieuwe prijzen lager zijn, haar vermogen en neiging om onafhankelijk en tegen de belangen van klanten en partners in te handelen. Nieuwe bundels, de verschuiving van geheugen- naar kerngebaseerde prijzen en het verwijderen van enkele populaire producten betekenen allemaal dat de universele ervaring onder CISPE-leden en de bredere coalitie van klanten is dat de prijzen niet lager zijn, maar in feite zijn gestegen door factoren van 6, 10 of zelfs 12 keer.

Kritieke impact van regelgevers

Broadcom heeft enkele zeer kleine concessies aangekondigd als bewijs dat het luistert naar de zorgen van de markt. Het lijkt ons echter dat deze, hoewel onbevredigende poging om de woede af te wenden, werd ingegeven door het verzoek om informatie (RFI) van de Europese Commissie dat vorige week naar Broadcom werd gestuurd. Geen van onze leden, noch de bredere coalitie van klanten waarmee we samenwerken, heeft melding gemaakt van enige directe betrokkenheid of aanbod om deze voorwaarden van Broadcom te bespreken of erover te onderhandelen.

Formeel onderzoek vereist

CISPE verwelkomt de betrokkenheid van de Europese Commissie en bedankt haar voor deze belangrijke interactie. We weten dat we kunnen rekenen op de steun van organisaties die Europese professionele gebruikers vertegenwoordigen, waaronder Cigref, met wie we samenwerken om oplossingen en alternatieven te vinden voor de uitdagingen waarmee alle historische VMware-klanten bij Broadcom worden geconfronteerd.

Dominante softwarebedrijven voelen zich steeds minder beperkt in hun gebruik van oneerlijke softwarelicentiepraktijken om de markten in hun voordeel te verstoren. We hebben het gezien bij Microsoft en nu bij Broadcom. Het vermogen van dominante softwareleveranciers om eenzijdig 'winnaars te kiezen' door te beslissen wie wel en wie geen licenties voor hun software mag nemen, is een duidelijke vorm van discriminatie. Wij dringen er bij de Europese Commissie en andere krachtige toezichthouders op aan om nu actie te ondernemen om deze golf van misbruik, die de Europese verschuiving naar de cloud en digitale groei schaadt, een halt toe te roepen. Formeel onderzoek is nu nodig.'

Francisco Mingorance, secretaris-generaal, CISPE, zegt verder: “Het is ons duidelijk dat deze blog van Broadcom een ​​reactie was op de tijdige en nauwkeurige tussenkomst van de Europese Commissie, en we danken hen voor hun actie. De reactie van Broadcom is echter beledigend, onbevredigend en heeft de woede onder onze leden alleen maar vergroot. Wat nodig is, is gecoördineerde actie van toezichthouders om, door middel van formeel onderzoek, een terugkeer naar eerlijke licentieprincipes op de softwaremarkt af te dwingen.”

Henri d'Agrain, algemeen directeur van CIGREF: “We zijn het beu dat Broadcom dicteert wat we nodig hebben en wat goed voor ons is. We zijn de claims van lagere prijzen beu, terwijl we getuige zijn van een ongekende stijging van de licentiekosten voor de kernsoftware van VMware, zonder functionele rechtvaardiging. We zijn de minachting en harde behandeling van Broadcom richting onze leden beu. Wij dringen er bij de Commissie op aan actie te ondernemen, snel te handelen, met een politieke visie, en deze kwestie niet uitsluitend over te laten aan het oordeel van technici op het gebied van het mededingingsrecht, aangezien dit buiten hun bevoegdheid valt.”

Alexander Windbichler, CEO van Anexia: “Voor ons is het alsof we te horen krijgen dat de pacemaker waarvan we afhankelijk zijn om in leven te blijven, plotseling meerdere keren zoveel gaat kosten om te gebruiken. Ja, we kunnen het veranderen, maar daarvoor is het nodig dat we een alternatief vinden, plus een operatie plannen en rekening houden met de rust en fysiotherapie om te herstellen. Dit alles kost tijd en middelen die ons niet worden aangeboden. We eisen een pauze om onze opties en haalbare alternatieven te overwegen, zodat ons bedrijf kan floreren.”

Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
Nutanix BN start 6 mei - 20 mei

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!