‘Mobiele apps zijn in 2019 goed voor een jaaromzet van 99 miljard dollar’
De jaarlijkse omzet uit mobiele apps komt in 2019 uit op 99 miljard dollar. Games blijven de komende vijf jaar goed voor het grootste deel van de omzet in de markt, al maakt het segment voor lifestyle applicaties en eBooks de grootste groei door.
Dit blijkt uit het onderzoek ‘Apps & App Stores: Market Trends & Forecasts 2015-2019’ van Juniper Research. Een fors deel van de online dating activiteit verhuist naar mobiele apparaten. Dating is inmiddels het thema van 4 van de top 20 apps in de Britse App Store. Het gaat hierbij om Match.com, Zoosk, Tinder en Plenty of Fish.
Navigatieapps worden beschikbaar via abonnementsmodellen
Juniper Research zit onder navigatieapps nog steeds veel apps die via een eenmalige betaling beschikbaar zijn. In veel gevallen hebben deze apps een prijskaartje van meer dan 50 dollar. Juniper Research verwacht dat ook navigatieapps in de komende jaren steeds vaker via abonnementsmodellen worden aangeboden, waarbij live verkeersupdates ontwikkelaars in staat stellen een continue stroom van omzet te genereren.
Telecomproviders zouden zich daarnaast steeds vaker afkeren van eigen appwinkels. De providers zouden zich in toenemende mate realiseren dat zij niet kunnen concurreren met grote spelers als Apple en Google. Wel ziet Juniper voor providers kansen in het bundelen van content in abonnement.
235 miljard gedownloade apps in 2015
Juniper verwacht dat dit jaar in totaal 235 miljard apps worden gedownload wereldwijd. Google blijft de grootste aanbieder van mobiele apps, gevolgd door het Chinese Baidu. Voor slechts 1% van de apps wordt op dit moment betaald om deze te kunnen downloaden.
Het volledige onderzoek van Juniper Research is hier te vinden.