Eveline Meijer - 08 juni 2024

LinkedIn past targeting van advertenties aan na klacht Bits of Freedom

LinkedIn heeft de targeting van advertenties op basis van persoonlijke gevoelige gegevens van gebruikers op haar platform afgeschaft. Dat doet het platform na een klacht van de European Digital Rights, Gesellschaft für Freiheitsrechte, Global Witness en Bits of Freedom onder de Digital Services Act (DSA) in februari.

LinkedIn past targeting van advertenties aan na klacht Bits of Freedom image

LinkedIn laat adverteerders niet langer gebruikers in de Europese Economische Ruimte targeten met advertenties op basis van LinkedIn-groepsnamen, die gevoelige categorieën van persoonsgegevens kunnen bevatten of onthullen, zoals seksualiteit, politieke opvattingen of ras. De verschillende burgerrechtenorganisaties stelden in februari in een klacht dat dit soort targeting in strijd is met een nieuw verbod van de DSA. Adverteerders kunnen gebruikers nog wel targeten op basis van andere categorieën van persoonsgegevens. 

Lotje beek, beleidsadviseur Bits of Freedom, noemt de verandering in een verklaring een 'overwinning voor privacy'. "De ontwikkelingen tonen dat de nieuwe platformwet, de DSA, werkt en we kijken uit om soortgelijke zaken op te pakken en aan te vechten. Deze overwinning onderstreept de cruciale rol van maatschappelijke organisaties in het ter verantwoording roepen van Big Tech."

Darktrace BW 28-05 tm 18-06-2024 Axians 11-06-2024 tm 18-06-2024 BW V5
Axians 11-06-2024 tm 18-06-2024 BN V6

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!