'Advertentiebedrijf Microsoft weigert dataverzoeken van Europeanen'
Xandr, een advertentiebedrijf dat onderdeel is van Microsoft, geeft mensen geen inzage in hun data en weigert deze te verwijderen. Een Europeaan heeft hierover een klacht ingediend, waardoor het bedrijf nu het risico loopt een boete opgelegd te krijgen die kan oplopen tot vier procent van haar jaarlijkse omzet.
De klacht is afkomstig van een niet nader genoemde Italiaans burger, maar wordt gesteund door noyb (none of your business, de nonprofit van activist Max Schrems). Xandr maakt profielen op van mensen voor advertentiedoeleinden, maar het geeft mensen daar weinig inzage of controle over en dat is in strijd met de general data protection regulation (GDPR, of AGV in het Nederlands).
Reageert niet op dataverzoeken
Xandr wordt beschuldigd dat het onvoldoende toegang geeft aan mensen wiens informatie wordt verwerkt. Concreet reageert het bedrijf niet op verzoeken van individuen om hun info te verwijderen of aan te passen. Het heeft zelfs een webpagina online staan waarin het zelf stelt dat er op bijna 1.300 verzoeken tot toegang nooit werd ingegaan. Ook 600 verzoeken tot verwijdering werden geweigerd.
De argumentatie van Xandr daar is dat het om pseudoniemen gaat en er dus geen link is tussen individu en het profiel dat zij opstellen. Nochtans zijn het wel de individuen die gerichte reclame te zien krijgen op basis van het pseudoniemenprofiel.
Vier procent van de omzet
Onder de GDPR riskeert een bedrijf tot vier procent van haar jaarlijkse omzet als het de regels overtreedt. Gezien het bedrijf sinds 2022 volledig in handen is van Microsoft, kan dat zelfs om de omzet van Microsoft (227 miljard dollar) gaan.
Zo ver zal het vermoedelijk niet komen, de klacht die nu wordt ingediend vraagt vooral een onderzoek en de mogelijkheid om te reageren. Alleen indien Xandr zijn werkwijze weigert aan te passen dreigen de zwaarste boetes.
In samenwerking met Data News