Redactie - 24 oktober 2015

Jaguar legt focus op young executive

Met de lancering van de nieuwste Jaguar XE probeert de Engelse autofabrikant haar marktaandeel op te eisen in het luxere segment. De sportieve sedan is aantrekkelijk gemaakt voor de zakelijke rijder en voorzien van de nieuwste technologie. Executive-People sprak met PR-manager Bas van der Wal en Product Manager David van As over het nieuwste telematicaplatform en aankomende ontwikkelingen op het gebied van technologie.

“Je merkt dat we niet meer bij een conglomeraat horen”, vertelt Van der Wal. “Omdat wij mooie producten maken die behoren tot een hoger segment, kunnen we er een goede prijs voor vragen. Dat geld komt beschikbaar om ontwikkelingen en technologieën mee te betalen.” Sinds Jaguar geen onderdeel meer is van het Amerikaanse automobielconcern Ford, heeft Jaguar meer vrijheid om haar auto’s mooier en zinvoller in te vullen.”

”Onlangs opende Jaguar nog haar eigen motorenfabriek. Waar zij destijds gebruik maakte van aangepaste motoren van het toenmalige moederbedrijf, ontwikkelt en produceert Jaguar deze nu zelf. “Door dat zelf in de hand te hebben kunnen wij een bijdrage leveren aan de kennis en kunde op technologisch gebied. Jaguar maakt gebruik van die technologische kennis om compactere motoren te maken die wel dezelfde comfort en uitstraling hebben van zwaardere motoren”, legt de PR-manager uit.

Telematicaplatform InControl
Wat technologie betreft heeft Jaguar de afgelopen tijd niet stilgezeten. De Jaguar XE is de eerste auto waar het telematicaplatform InControl is geïmplementeerd. Door de diverse functies blijf je verbonden met je auto. Van As noemde hier drie belangrijke redenen voor. “Allereerst zien we een sterke verandering van de vraag naar connected things. Alles moet connected zijn, dus ook de auto. De tweede belangrijke reden is dat onze concurrenten en non-premium concurrenten al connected cars hebben. Wij zullen daar in mee moeten gaan. De derde belangrijke reden is de verandering van de Europese regelgeving die in 2018 van kracht gaat. Dat heeft te maken met de verplichting van de Emergency Call (eCall) button: een automatische noodmelding in de auto.” Aldus Van As.

De eCall button maakt het mogelijk om de auto een automatische noodmelding te laten doen. Aan de hand van crash sensoren in combinatie met de gegevens van de bestuurder, kan de locatie worden verstuurd naar de meldkamer. Hierdoor kunnen hulpverleners aanzienlijk sneller ter plekke komen. “Wanneer je dan toch al een simkaart met permanente communicatie in je auto hebt zitten, is het zonde om daar verder niets meer mee te doen”, vertelt de Product Manager. Jaguar lanceert met InControl Protect naast de eCall button, een bCall button die je verder kan helpen bij een storing. Maar dat is nog niet alles. Het is uit te breiden met InControl Secure, een voertuig volgsysteem. Van As vertelt: “doordat het geïntegreerd is in het CAN-netwerk, kunnen we gebruik maken van heel veel informatie. Zo kunnen we bijvoorbeeld de auto op afstand starten, portieren openen en sluiten en de status van de auto controleren.”   

Intuïtieve navigatie
Een ander onderdeel van het nieuwste telematicaplatform van Jaguar is InControl Touch Pro. Het betreft een 10,2 inch touch screen met onder andere een zeer intuïtief navigatiesysteem. Jaguar startte een joint venture met Intel om dit mogelijk te maken. “Die stap hebben we gezet om hardware te ontwikkelen zonder snel tegen een bepaalde limiet aan te zitten”, legt Van As uit. “Je kunt het digitale instrumentenpaneel volledig inrichten naar eigen wensen. We hebben gekeken naar wat de gebruiker wil, en daar onze technologie op toegepast. Zo kun je met één druk op de knop de weersverwachting bekijken, iemand bellen of je navigatiescherm verbreden.” Dit najaar zal deze functie te vinden zijn op de Jaguar XJ en XF.

Smartphone app
Met de Remote Essentials App, tevens onderdeel van InControl, kun je via je smartphone verbonden blijven met je auto. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door de ingebouwde Wi-Fi hotspot in de auto’s. Van As vertelt: “wanneer je je smartphone gebruikt in een auto, raakt je batterij heel snel leeg. Dit komt doordat de telefoon veel inspanning moet leveren om in contact te komen met de buitenwereld. Doordat de Wi-Fi hotspot van Jaguar gebruik maakt van de dakantenne is dit niet meer het geval. En je kunt verbinding maken met maximaal acht apparaten tegelijk.” Met de smartphone app kun je onder andere de positie van je auto controleren. Zo kun je deze gemakkelijk terugvinden op bijvoorbeeld een groot parkeerterrein.

Daarnaast laat de Product Manager zien dat je op afstand de temperatuur van je auto kunt instellen en je portieren kunt ver- en ontgrendelen. In de nabije toekomst kun je je autosleutel zelfs in de auto laten zitten. “Op basis van een rubber bandje hebben wij een nieuwe manier van je auto vergrendelen ontwikkeld. Het rubberen bandje voor om je pols vervangt als het ware je autosleutel wanneer je hiermee op het Jaguar logo van je auto tikt. De sleutel in je auto wordt ‘onklaar’ gemaakt en is pas weer bruikbaar wanneer je de auto weer aantikt met het bandje”, zegt Van As. Van der Wal noemt het volledig “foolproof”.

Duurzaam
In tegenstelling tot andere autofabrikanten, zijn er nog geen hybride auto’s van Jaguar te koop. Van der Wal vertelt er het volgende over: “het vervelende op hybride gebied is dat er een aantal haken en ogen aan zitten. In Nederland zijn dit soort auto’s populair, louter door fiscale aspecten. Mondiaal is het echt nihil wat er op elektrisch gebied gebeurt en onze fabriek moet zich mondiaal richten. Veel kan ik er nog niet over kwijt, maar dit soort technologieën lopen wel al in testfase naast de normale productie.” Jaguar houdt zich vooral op een andere manier bezig met duurzaamheid. Jaguar is namelijk gespecialiseerd in het produceren van volledige aluminium auto’s. “Daar komt ontzettend veel technologie aan te pas. Aluminium is erg moeilijk materiaal om mee te werken. Aluminium heeft voornamelijk een positieve impact op het gewicht van de auto en daarmee op de CO2 uitstoot”, legt Van As uit.

Uitdaging
“Mensen denken dat Jaguar heel erg duur is en alleen voor rijke mensen is bedoeld. Dat is dus niet zo. Stiekem is dat ook onze handicap. We hebben met de XE nu een sportief rijdende auto ontwikkeld, met 20% bijtelling, een lage leaseprijs en 3 jaar gratis onderhoud. Alles is in het pakket gestopt om te zorgen dat wij de komende jaren een mooi aanbod in de markt hebben. Een auto waar de jonge executive zich graag in laat zien. Dan is nu de uitdaging om de bestuurders hun weg te laten vinden naar onze showroom”, noemt van der Wal.

Auteur: Merel Broekhuizen

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!