Talkwalker social media analytics platform krijgt 5 miljoen euro kapitaalinjectie

Talkwalker, een speler in de social media analytics markt, krijgt een lange termijn investering van 5 miljoen euro bij Main Mezzanine Capital. Met deze investering is Talkwalker in staat om de verdere ontwikkeling van het technologische platform te versnellen (met name Artificial Intelligence) en daarnaast de salesteams in Europa en de US fors uit te breiden.
Talkwalker is de afgelopen vier jaar op rij verdubbeld qua omvang en omzet en heeft momenteel meer dan honderd werknemers van 19 verschillende nationaliteiten in dienst. Het software platform is een must-have in de social media analytics markt; de omvang van deze markt zal naar inschatting van marktonderzoeksbureau MarketsandMarkets groeien van 1,6 miljard in 2015 naar 5,4 miljard dollar in 2020. Talkwalker heeft in korte tijd veel tractie en nieuwe klanten gerealiseerd wereldwijd en wordt gebruikt door grote brands, bureaus, bloggers en consultants. Het platform is gebouwd met zeer geavanceerde zelf ontwikkelde technologie, waarmee klanten social media berichten kunnen monitoren in 187 talen. De tool onderscheid zich door duizenden logo’s te herkennen en diepgaande analyse van de historische database van alle sociale media kanalen van meerdere jaren. Merken krijgen een wereldwijd KPI gedreven en real-time overzicht van alle verschillende social media kanalen, waarmee ze de volledige controle krijgen over hun reputatie en performance op social media.
Talkwalker, gevestigd in Luxemburg, heeft in 2015 haar eerste internationale verkoopkantoor geopend in New York. Met de financiering van Main Mezzanine Capital is het mogelijk om internationaal verder te groeien, meer lokale kantoren te openen en nieuwe getalenteerde mensen aan te nemen.
Talkwalker heeft meer dan 600 klanten wereldwijd, van grote merken als Microsoft, Hewlett Packard Enterprise, Benetton, Marie Claire en PwC, tot aan mondiale mediabureaus als Edelman, Ogilvy, Publicis en Peppercom. Het platform wordt gebruikt in uiteenlopende sectoren, zoals farmacie, FMCG, telecom, consultancy en retail. De klantendatabase van Talkwalker is elk jaar verdubbeld, waardoor het huidige team sterk uitgebreid zal moeten worden om deze exponentiele groei te continueren.
Talkwalker’s snelle groei onderschrijft de vraag naar social data intelligence, doordat merken beseffen dat social media cruciale inzichten geeft over klanten, concurrentie en markten. Het Talkwalker platform verzamelt data, analyseert tekst en beelden in real-time en biedt toegang tot een centraal platform voor ongelimiteerd aantal gebruikers en toepassingen. Daarnaast is het mogelijk om door middel van APIs eigen databronnen van de klant in het platform te integreren aldus Robert Glaesener (foto), CEO Talkwalker: “Met deze substantiële investering van Main Mezzanine Capital kunnen we continu bouwen aan de onderneming door het uitbreiden van ons sales en marketing team en het verder ontwikkelen van ons product, zodat we de social media performance van onze klanten kunnen optimaliseren door middel van geavanceerde en sterke analyses en inzichten.”