Redactie - 16 februari 2017

BlackBerry heeft nul procent marktaandeel in smartphone markt

De telefoons van BlackBerry waren een paar jaar geleden toonaangevend, maar dat is voltooid verleden tijd. Het marktaandeel van het Canadese bedrijf is gezakt naar 0 procent. Onderzoeksbureau Gartner heeft deze bevindingen onlangs gemeld.

In de laatste drie maanden van 2016 zijn wereldwijd 432 miljoen smartphones verkocht. Daaronder waren 207.900 BlackBerry's. Het marktaandeel was 0,0481 procent, naar beneden afgerond tot 0 procent.

Android heeft 81,7 procent van de markt in handen. iOS heeft 17,9 procent. BlackBerry's die op Android draaien, zoals de DTEK60 en de Priv, zijn overigens niet meegenomen in het marktaandeel.

Windows maar een haar beter

Windows 10 Mobile doet het maar een fractie beter dan BlackBerry met 0,3 procent. In dezelfde periode een jaar geleden was dat nog 1,1 procent. De terugloop bij telefoons met Windows heeft te maken met een gebrek aan nieuwe modellen. Want sinds de lancering van Microsoft een jaar geleden tonen maar weinig andere fabrikanten in het besturingssysteem.

De totale smartphonemarkt blijft nog altijd toenemen. In het laatste kwartaal van 2016 ging het om een stijging van 7 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Blackberry heeft een reactie gemeld op het Gartnet onderzoek: “Zoals eerder op grote schaal is gecommuniceerd, is de huidige strategie van BlackBerry gericht op het aanbieden van de nieuwste software voor ondernemingen en apparaten. Met deze shift naar software, is BlackBerry afgestapt van het ontwikkelen van hardware en richten we ons op een licentiemodel waarbij verschillende partners hardware ontwikkelen en het BlackBerry-merk distribueren en verkopen. We zijn erg enthousiast over de nieuwe BlackBerry branded smartphones die onze licentiepartners - TCL, BB Merah Putih en Optiemus - binnenkort zullen introduceren.”

In samenwerking met Datanews

DSD Europe 29/7/2025 t/m 7/8/2025 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!