ACM introduceert de DSA-check
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) introduceert de DSA-check: een online hulpmiddel waarmee de eigenaren van bijvoorbeeld websites en apps eenvoudig kunnen inschatten welke regels uit de Digital Services Act (DSA) voor hen gelden. De DSA-check is te vinden op de website van de ACM.

Sinds februari 2024 gelden er nieuwe Europese regels voor aanbieders van online diensten. Deze regels zijn bedoeld om een veilige, betrouwbare en voorspelbare online omgeving te creëren voor zowel bedrijven als consumenten. De DSA kent een gelaagdheid in de verplichtingen. Dat betekent dat er voor bepaalde bedrijven meer regels gelden. Ook kunnen de regels op slechts een deel van de diensten van een bedrijf van toepassing zijn.
Voor wie is de DSA-check?
De DSA-check is er voor websites en apps met “user generated content” en webwinkels en marktplaatsen.
De nieuwe DSA-regels zijn veelomvattend en nieuw. De ACM geeft verschillende doelgroepen uitleg over de DSA. Zowel grote als kleine ondernemingen moeten aan de DSA voldoen. Kleine ondernemingen hebben meestal geen juridische ondersteuning in dienst. De DSA-check kan deze ondernemingen helpen inschatten welke regels voor hen gelden.
Voorlichting voor bedrijven en consumenten
De ACM geeft uitleg over de DSA-regels op verschillende manieren. Zo publiceerde de ACM een DSA Leidraad, vond een DSA-webinar voor het mkb plaats, schreef de ACM voor verschillende doelgroepen handreikingen en staat er voor verschillende doelgroepen voorlichting op acm.nl.
Consumenten kunnen op ACM ConsuWijzer meer informatie vinden over hun rechten onder de DSA.