Redactie - 24 juni 2025

Westcon-Comstor viert 40e verjaardag

Westcon-Comstor, een wereldwijde technologieleverancier en gespecialiseerde distributeur, deelde vandaag een reeks trends in de sector die zijn focus zullen bepalen in de komende maanden en jaren, terwijl het zijn 40e verjaardag viert en zich inzet voor het helpen creëren van een IT-kanaal dat klaar is voor de toekomst.

Westcon-Comstor viert 40e verjaardag image

Westcon-Comstor, opgericht op 24 juni 1985, heeft vandaag de dag wereldwijd ongeveer 3.700 mensen in dienst en behaalde in haar laatste boekjaar (FY25) een record bruto-omzet van US $5,24 miljard.

De distributeur publiceert de kanaaltrends als onderdeel van de lancering van zijn Future Ready-initiatief, dat is ontworpen om kanaalpartners in staat te stellen de snelle technologische veranderingen en veranderende marktdynamiek voor te blijven.

De belangrijkste trends die volgens Westcon-Comstor de groei en transformatie van het kanaal stimuleren zijn:

1) MSP's en gespecialiseerde partners zijn de echte winnaars van hybride oplossingen

Hybride bedrijfsomgevingen zullen een goudmijn blijken te zijn, maar alleen voor managed service providers (MSP's) en andere partners die erin slagen diensten te bouwen en te verkopen waarmee ze eigenaar kunnen worden van de 'lijmlaag' die automatisering, beveiliging, governance en gegevensstroom tussen platforms omvat.

2) Cyberbeveiliging is nu een bedrijfsfunctie, niet alleen een IT-aangelegenheid

Cyberbeveiliging is het kantoor van de CISO (Chief Information Security Officer) ontgroeid en maakt nu deel uit van het risicomodel van de CFO, het continuïteitsplan van de COO en de calculus van de merkreputatie van de CEO. De meest effectieve kanaalpartners verkopen niet alleen beveiligingstools, ze helpen ook de beveiliging af te stemmen op de prioriteiten van de onderneming, van compliance en bedrijfsweerbaarheid tot risicobeheer en M&A gereedheid.

3) AI-gestuurde data-orkestratie herdefinieert de rol van het kanaal

Nu AI het brein wordt achter gegevensbewegingen, ontwikkelt het kanaal zich en veranderen partners van infrastructuurbeheerders in intelligentiebeheerders. Het slimme geld is nu gericht op het bouwen van adaptieve dataweefsels die in realtime leren, reageren en optimaliseren. De partners die met succes op de AI-golf meeliften, zullen degenen zijn die het snijvlak van AI-modellen, data governance en multi-environment orkestratie beheersen om niet alleen efficiëntie, maar ook vooruitziendheid te leveren.

4) Het wolkenkanaal is er, en het ziet er heel anders uit

Succes in het cloud-tijdperk vereist nieuwe moties, nieuwe modellen en nieuwe vaardigheden.

Cloud marktplaatsen, partner-to-partner (P2P) verkoop, facturering op basis van gebruik en ecosysteem co-selling veranderen de manier waarop het kanaal werkt. Partners moeten zich nu inbedden in hyperscalerprogramma's, consumptiegroei stimuleren en services met toegevoegde waarde leveren. De sleutel tot succes voor partners in deze nieuwe wereld is om hyperscalers te zien als platforms, niet als leveranciers of rivalen.

5) AI dwingt tot een heroverweging van het netwerk en het kanaal heeft de blauwdruk in handen

Nu bedrijven AI-workloads, realtime data en gedistribueerde compute omarmen, zijn statische netwerken niet langer geschikt voor hun doel. De kans voor het kanaal ligt in het helpen van klanten om intent-based networking, zero-trust architecturen en netwerkobservabiliteit op schaal te implementeren. Dit is het begin van een nieuwe wapenwedloop en de partners die zullen zegevieren zijn degenen die netwerken kunnen ontwerpen die denken, genezen en zichzelf beveiligen.

6) De digitale MKB-golf is de volgende wereldwijde groeimotor van het kanaal

Met de toenemende risico's op het gebied van cyberbeveiliging, cloud-native apps, AI-tools en werken op afstand als basisvereisten, gaan miljoenen kleine en middelgrote bedrijven (MKB's) die voorheen onderbediend werden een nieuwe fase van digitale urgentie in. Kanaalpartners die herhaalbare, schaalbare en geautomatiseerde oplossingen leveren - ondersteund door ondersteuning van de leverancier en orkestratie van de distributeur - zullen een enorme, margerijke kans ontsluiten.

40 en klaar voor de toekomst

Westcon-Comstor zal deze trends nader onderzoeken als onderdeel van haar Future Ready programma door middel van onderzoek, interviews met partners en leveranciers en inzichten van channel leaders.

"De viering van 40 jaar is een trots moment voor iedereen bij Westcon-Comstor en is een gelegenheid om zowel na te denken als naar de toekomst te kijken", zegt David Grant, CEO van Westcon-Comstor. "Onze kanaalpartners en leveranciers opereren in een snel veranderende markt terwijl ze hun eigen zakelijke transformatietrajecten volgen. Onze focus ligt op het helpen om klaar te zijn voor de toekomst, zodat ze voorbereid zijn op zowel de uitdagingen van morgen als die van vandaag. Ons Future Ready initiatief is de perfecte manier om ons erfgoed in de schijnwerpers te zetten, samen met onze toekomstgerichte prioriteiten en onze toewijding aan het mogelijk maken van duurzaam succes op de lange termijn in het hele kanaal."

"Wij geloven dat klaar zijn voor de toekomst betekent dat we dicht bij de realiteit van onze partners en leveranciers moeten blijven, dat we moeten investeren in de juiste tools, platforms en mogelijkheden en dat we onze ogen op de horizon moeten houden", voegt David Grant (foto) toe. "Dit jubileum vormt de basis voor wat komen gaat als we onze reis willen versnellen om 's werelds toonaangevende gespecialiseerde distributeur met toegevoegde waarde te worden op het gebied van cyberbeveiliging, netwerken en cloud."

“Voorop blijven lopen in technologische en marktveranderingen is een belangrijke focus binnen onze Europese onderneming – zowel in hoe we werken als in hoe we onze partners en leveranciers ondersteunen – dus we kijken ernaar uit om deze ideeën en trends in meer detail te verkennen via ons Future Ready-initiatief,” zegt Rene Klein, Executive Vice President, Europa bij Westcon-Comstor. “Terwijl ons bedrijf een belangrijke mijlpaal viert met zijn 40e verjaardag, is het een genoegen om te zeggen dat de rol die we spelen in het kanaal en het bredere technologische ecosysteem centraler en strategischer is dan ooit. Als we vooruitkijken, bieden de trends die we hebben geïdentificeerd aanzienlijke groeikansen voor partners en we zijn enthousiast om hen op die reis te ondersteunen en te versterken.”

Westcon-Comstor zal de komende weken meer informatie over haar Future Ready-programma delen via haar digitale kanalen en partnercommunicatie.

MSP Show 18/06/2025 t/m 31/07/2025 BN + BW Beyonder 23/06/2025 t/m 30/06/2025 BN + BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 2

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!