Bosch: 'Europese AI-regels staan innovatie in de weg'
Technologiegigant Bosch zet vol in op artificiële intelligentie als een cruciale motor voor toekomstige groei. Het bedrijf kondigt een investering aan van meer dan 2,5 miljard euro tegen eind 2027. Tegelijkertijd uit het felle kritiek op het Europese AI-regulering, die volgens Bosch innovatie in de weg staat.

Het Duitse bedrijf heeft de ambitieuze doelstelling om tegen 2035 een omzet van ruim 10 miljard euro te realiseren met AI-oplossingen voor geassisteerd en geautomatiseerd rijden. Dat maakte het bedrijf bekend tijdens een persconferentie in Stuttgart, waar Bosch sterk vertegenwoordigd is. Tegelijkertijd uit Stefan Hartung, voorzitter van de raad van bestuur van Bosch, scherpe kritiek op de Europese aanpak van AI-regulering die volgens hem innovatie onnodig vertraagt.
‘Alle producten bevatten AI of zijn met AI ontwikkeld of gebouwd’
Bosch positioneert artificiële intelligentie als een fundamentele ‘innovatiebooster en groeimotor’ voor zijn volledige productportfolio. Dat portfolio is trouwens érg breed: van consumentenelektronica tot industriële componenten. Het bedrijf, dat al sinds 2023 claimt dat al zijn producten AI bevatten of met behulp van AI zijn ontwikkeld of gefabriceerd, ziet enorme kansen in de technologie. ‘De doorbraken op het gebied van AI maken het mogelijk om de ontwikkeling van innovaties te versnellen en deze om te zetten in concrete business’, stelt Stefan Hartung, tijdens de Bosch Tech Day 2025.
Ondanks de forse investeringen – Bosch plant dus meer dan 2,5 miljard euro in AI te pompen tussen nu en eind 2027 – en het duidelijke geloof in de technologie, klinkt er toch ook een duidelijke kritische noot vanuit het hoofdkwartier in Stuttgart. Hartung waarschuwt voor de gevolgen van het Europese beleid. ‘Het lijkt er helaas op dat Europa zijn AI-toekomst onnodig vertraagt met buitensporige regulering’, aldus Hartung.
Hoewel hij de intentie van de EU om ‘responsible AI’ te creëren ‘fundamenteel correct’ noemt, hekelt hij de onduidelijke en bureaucratische implementatie. ‘Deze mix van bureaucratie en strenge maar onduidelijke eisen maakt Europa een veel minder aantrekkelijke locatie voor AI-bedrijven dan andere delen van de wereld’, vervolgt Hartung.
‘Nauwelijks Europese AI-modellen’
Hij staaft zijn bezorgdheid met cijfers uit een rapport van Stanford University, waaruit blijkt dat er vorig jaar in de Verenigde Staten 40 grote AI-modellen werden ontwikkeld, tegenover 15 in China en slechts drie in Europa. De topman benadrukt dat Europa zijn aloude unieke concurrentiële voordeel, de combinatie van industriële data en kennis, helemaal dreigt te verspelen. ‘Wat ons vandaag aan moed ontbreekt, zal ons morgen aan veiligheid en soevereiniteit ontbreken’, waarschuwt hij in duidelijke taal. Maar de kernboodschap klinkt tegelijkertijd luid en duidelijk: dat Bosch vast van plan is om een Europese leider in AI te worden. ‘En voor een stuk zijn we dat al. We zijn de duidelijke nummer 1 in Europa in het aantal AI-patenten’, zegt Hartung.
Geen IT-conferentie dit jaar of het buzzword Agentic AI valt, en dat is bij Bosch dus niet anders. Bosch ziet in Agentic AI – oftewel systemen die niet alleen informatie genereren, maar ook zelfstandig beslissingen kunnen nemen en acties uitvoeren, nvdr – een volgende stap in de evolutie van kunstmatige intelligentie en zelfs een technologisch speerpunt voor de komende jaren. Tanja Rueckert, lid van de raad van bestuur van Bosch, ziet hierin een gouden kans voor de productiesector – en dus voor een toeleverancier als Bosch. ‘Agentic AI kan AI een vergelijkbare boost geven als de smartphone het internet heeft gegeven’ zegt Rueckert. Deze systemen, die als een team van AI-agenten kunnen opereren, worden al intern bij Bosch ingezet om machines te monitoren en onderhoud te voorspellen.
In samenwerking met Data News