Johan van Leeuwen - 07 juli 2025

Samsung komt dankzij vernieuwd portal dichter bij partners te staan

Met een geheel vernieuwd partner portal beantwoordt de display-divisie van Samsung aan een vraag vanuit het kanaal. Thijs van Riemsdijk legt uit wat de voordelen zijn. Hij vertelt ook dat IT-partners steeds breder actief worden en meer projecten oppakken die richting AV leunen.

Samsung komt dankzij vernieuwd portal dichter bij partners te staan image

Thijs van Riemsdijk is Head of Channel Sales van de display-divisie van Samsung. Daaronder vallen de productgroepen smart signage, LED walls, hotel tv’s (tv’s met een managementsysteem) en monitoren. Je vindt die verschillende displays van de werkplek tot in de boardroom en van hotels of retail-ketens tot langs de snelweg.

Voor die productgroepen hanteert Samsung een volledig indirect verkoopmodel. Van Riemsdijk: “Een scherm is heel mooi, maar daar horen bijvoorbeeld ook software, installatie en geluid bij. Daar hebben we partners voor nodig.” Samen met zijn team werkt hij met een uiteenlopende groep partners samen. “Dat kunnen ervaren AV- integrators zijn die meer kunnen dan alleen installeren. Maar we werken ook steeds meer met IT-partners samen, zowel in de B2B als de B2C-markt. Voor een deel zijn dat grote spelers die grote projecten doen. Maar we hebben ook veel kleinere, gespecialiseerde partners met een sterke regionale functie of een focus op een bepaalde sector.”

Klanten breder helpen

Er gebeurt veel in de display-markt, zo beschrijft hij. “Er bestaan bijvoorbeeld displays bij tankstations waar de reclames worden toegespitst op het soort auto dat tankt. Er zijn ook veel andere mogelijkheden voor slimme marketing op bijvoorbeeld metrostations of in supermarkten. Daardoor verdienen de schermen zich steeds sneller terug.” In de meetingrooms van bedrijven is de laatste jaren ook veel veranderd. “Sinds de covid-pandemie zijn die ruimtes onmisbaar en de schermen zijn echt onderdeel van het IT-netwerk geworden.”

En dus is het niet zo gek dat ook IT-partners steeds vaker projecten met displays doen. “Display -projecten zijn voor IT’ers behoorlijk interessant, ook qua verdienmodel. Het zorgt ervoor dat ze hun klanten beter en breder kunnen helpen. Het zou natuurlijk raar zijn om de LCD-monitoren op de werkplek wel mee te nemen en de displays in de vergaderruimte te laten liggen. Voor klanten is het alleen maar fijn om minder aanspreekpunten te hebben.” Voor een deel van de IT-partners zijn dat soort projecten spannend, omdat er extra kennis nodig is, zo merkt Van Riemsdijk. “Maar het is, zeker met de trainingen die wij aan kunnen bieden, goed te doen.”

Vernieuwd portal

Om die partners beter te kunnen ondersteunen, komt Samsung nu in heel Europa met Partner+, een partnerprogramma met een sterk vernieuwd partner portal. “We willen partners nog beter faciliteren om makkelijk zaken met ons te kunnen doen. We beschikken over veel informatie waar partners gebruik van kunnen maken, maar tot nu toe waren er allerlei plekken waar ze die informatie vandaan moesten halen, of er waren verschillende mensen waar ze bij terecht konden. Dat moet makkelijker en meer centraal worden, vonden wij. Het vernieuwde portal is nu live. We zijn dat nu in meerdere landen, waaronder Nederland, aan het uitrollen. De prioriteit is nu dat er zoveel mogelijk partners in dat portal komen en het ook echt volop gaan gebruiken.”

Het portal is bedoeld voor alle partners: zowel degene met een platinum-, gold- of silver-status als de zogeheten unmanaged partners. “Met dat portal krijgen ze de erkenning die ze verdienen”, geeft Van Riemsdijk aan. “Zeker sinds covid merken we dat partners dingen vooral online opzoeken. Ze wachten niet tot er een accountmanager langskomt. In ons nieuwe portal vind je onder andere specificaties, gebruiksaanwijzingen, installatiegidsen, prijslijsten en sales- en marketingmateriaal. Het maakt dus niet uit of je techneut, marketeer of verkoper bent.”

Overzichtelijk dashboard

“De partners in ons programma krijgen ook een dashboard”, vervolgt hij. “Daar kunnen ze heel overzichtelijk zien hoe ze ervoor staan, waar we samen succesvol in zijn, of ze aanspraak maken op bepaalde voordelen, hoeveel mensen bepaalde trainingen hebben gedaan en welke cases lopen. Je kunt zelf instellen wie er op dat dashboard welke informatie te zien krijgt.”

Een ander onderdeel van het portal zijn de trainingen. “Kennis wordt steeds belangrijker. Daarom bieden we meerdere soorten trainingen aan, waaronder verschillende certificatie-trainingen. Iedereen die bij een partner werkt, zowel technische als commerciële mensen, kunnen daar gebruik van maken. We proberen die trainingen zo interessant mogelijk te maken, onder meer door gamification. Er komen in de tweede helft van het jaar veel nieuwe trainingen bij. Daar zijn we nu heel hard voor aan het werk. We organiseren daarnaast ook veel webinars en seminars.”

Kleiner gat

Van Riemsdijk benadrukt dat de lijnen korter worden. “Je kunt sneller communiceren met ons. Bijvoorbeeld als je een idee hebt voor een marketingcampagne. Maar ook als je servicevragen hebt of als je een bepaald product nodig hebt. Het grote doel is dat we Samsung dichterbij brengen. Het gat tussen de partner en ons wordt hierdoor een heel stuk kleiner. Je kunt ook veel sneller werken doordat alles op één plek staat en je informatie heel makkelijk kunt vinden.”

Voor de komende tijd staan er meerdere uitbereidingen en verbeteringen op het programma. Daarnaast wordt de portal binnenkort ook mobiel beschikbaar. “Dat zorgt voor extra gebruiksgemak. Als je als partner bij een klant zit, kun je heel snel de juiste productinformatie op je mobiel zien.”

“Je merkt dat snel kunnen schakelen en meteen de juiste informatie zien steeds belangrijker wordt voor partners”, sluit Van Riemsdijk af. “Ze willen ook aan value selling kunnen doen: klanten duidelijk laten zien wat de waarde van een bepaald product is. Dat wordt nu veel makkelijker, omdat je alle informatie bij de hand hebt. Het liefst willen partners met één druk op de knop een offerte door kunnen sturen na een aanvraag. Zover zijn we nog net niet, maar we komen in de buurt.”

MSP Show 18/06/2025 t/m 31/07/2025 BN + BW NextNovate 07/07/2025 t/m 14/07/2025 BN + BW
MSP Show 18/06/2025 t/m 31/07/2025 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!