Wouter Hoeffnagel - 18 juli 2025

Frequent AI-gebruik leidt tot hogere tevredenheid

Frequent gebruik van AI hangt samen met een hogere werktevredenheid. Wereldwijd zijn werknemers die dagelijks AI gebruiken 34 procent meer tevreden met hun baan dan werknemers die dat niet doen. In Nederland geven frequente AI-gebruikers hun werkgeluk gemiddeld een 7,2, tegenover een 6,6 bij minder frequente gebruikers.

Frequent AI-gebruik leidt tot hogere tevredenheid image

Dit blijkt uit onderzoek van Jabra en het Happiness Research Institute naar de invloed van generatieve AI op productiviteit en welzijn op de werkvloer. Het onderzoek, uitgevoerd onder meer dan 3.700 kenniswerkers in 11 landen waaronder Nederland, biedt inzichten in de effecten van AI-tools op werktevredenheid, stressniveaus en algemeen geluk.

Doorgroeimogelijkheden

Uit het onderzoek blijkt dat meer werkgeluk samenhangt met meer doorgroeimogelijkheden. Zo geeft 58 procent van de frequente AI-gebruikers aan meer doorgroeimogelijkheden te zien, tegenover 43 procent van de onregelmatige gebruikers. Bovendien verwacht 34 procent van de frequente AI-gebruikers dat hun werktevredenheid in de toekomst toeneemt, terwijl dit onder onregelmatige gebruikers slechts 20 procent is. Wereldwijd ligt dit percentage nog hoger: 60 procent van de frequente AI-gebruikers verwacht een toename in werktevredenheid, in vergelijking met slechts 26 procent onder onregelmatige gebruikers. Ten slotte vindt 71 procent van de frequente AI-gebruikers dat AI hun werk leuker maakt, tegenover slechts 25 procent van de onregelmatige gebruikers.

Meik Wiking, CEO van The Happiness Research Institute en auteur van The Little Book of Hygge, legt uit: “Het is makkelijk om AI alleen te bekijken vanuit een productiviteitsperspectief. Maar we moeten ook kijken naar de psychologische impact, hoe AI onze identiteit, motivatie en ons toekomstbeeld beïnvloedt. De toekomst van werk is niet alleen technologisch, maar ook emotioneel.”

Paul Sephton, Global Head of Brand Communications bij Jabra: “We moeten begrijpen hoe technologie en welzijn samenkomen. Terwijl we producten ontwerpen, bouwen we aan een toekomst waarin mensen niet alleen samenwerken met andere mensen, maar ook met AI. Dat vraagt om oplossingen die niet alleen menselijke interactie ondersteunen, maar AI ook helpen om op een menselijkere en empathischer manier met mensen te communiceren.”

Meer stress

Ondanks de positieve impact op werkgeluk, blijkt uit het onderzoek dat fanatieke AI-gebruikers gemiddeld 26,1 procent meer stress ervaren dan collega’s die AI minder vaak inzetten. In Nederland geven zij hun stressniveau een 6,4, tegenover een 5,1 onder onregelmatige gebruikers. Deze hogere stress lijkt voort te komen uit de druk om nieuwe tools te beheersen, de juiste prompts te formuleren en voortdurend mee te bewegen met snelle technologische veranderingen. Ook het beoordelen en corrigeren van AI-resultaten vraagt om extra mentale energie.

Toch is stress niet per definitie negatief. Werknemers met een licht verhoogd stressniveau ervaren juist vaker meer doelgerichtheid, werkgeluk en tevredenheid. In zulke gevallen lijkt stress eerder een teken van betrokkenheid en uitdaging dan van overbelasting.

Potentieel nog niet volledig benut

AI biedt enorme kansen, mits goed geïmplementeerd. Ondanks de AI-hype gebruikt het merendeel van de werknemers het nog niet regelmatig. Sterker nog: in Nederland heeft zelfs twee op de vijf hoogopgeleide kenniswerkers nog nooit AI voor werkdoeleinden ingezet. Slechts 6,6 procent gebruikt AI dagelijks, zowel op het werk als privé. Ook wereldwijd gezien blijft het gebruik van AI achter met een percentage van slechts 13,6 procent. Opvallend is ook dat managers, zowel in Nederland als wereldwijd, de grootste groep AI-gebruikers blijken te zijn: met maar liefst 68 procent zijn zij de absolute koploper, wat aangeeft dat AI-gebruik zich nu vooral concentreert aan de top van organisaties. Dit onderstreept de noodzaak om AI-bekwaamheid en -ondersteuning breder in organisaties te verankeren.

Hoe AI wordt geïmplementeerd, is bepalend voor het werkgeluk: bij goed voorbereide Nederlandse bedrijven ligt het werkgeluk op 7,8, tegenover 6,2 bij organisaties die hier nog niet klaar voor zijn. Toch geeft bijna twee op de vijf respondenten van de Nederlandse en de andere bevraagde landen aan dat hun werkgever nog geen maatregelen heeft genomen om met AI aan de slag te gaan.

De uitkomsten van dit onderzoek vormen een wake-upcall voor werkgevers: wat bedrijven nu doen, bepaalt hoe goed hun werknemers zich in de toekomst voelen. Volgens Jabra en The Happiness Research Institute kan AI een belangrijke rol spelen in het creëren van een werkomgeving die zowel productief als mensgericht is. Daarom is dit het moment voor bedrijven om bij AI-integratie niet alleen te focussen op efficiëntie, maar ook op het welzijn van medewerkers.

Meer informatie is hier te vinden.

MSP Show 18/06/2025 t/m 31/07/2025 BN + BW
Gartner BN tm 12-11-2025 - 3

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!