Witold Kepinski - 30 juli 2025

GTDC rapport onthult overwegingen voor succesvolle distributie onboarding

De Global Technology Distribution Council (GTDC) heeft tijdens het GTIA ChannelCon-evenement haar nieuwste onderzoeksrapport gepubliceerd: "The Distribution Onramp: A Quick-Start Guide for Established and Emerging Technology Vendors" . Deze boeiende nieuwe studie biedt waardevolle best practices voor het opstarten en ontwikkelen van sterke en wederzijds relaties tussen technologieaanbieders en distributeurs.

GTDC rapport onthult overwegingen voor succesvolle distributie onboarding image

In het huidige, snel veranderende technologische landschap staan IT-leveranciers onder grote druk om hun verkoop, technische ondersteuning en andere activiteiten snel en efficiënt op te schalen om te voldoen aan de marktvraag en de concurrentie voor te blijven. Het nieuwste rapport van GTDC laat zien hoe een goed opgezet kanaalprogramma een versnelde route kan bieden naar deze doelen—vooral wanneer de organisatie gebruik maakt van een tweelaagse distributiestructuur om kostenefficiënt haar bereik te vergroten, klantbetrokkenheid te verbeteren en nieuwe omzet te genereren.

Dit waardevolle naslagwerk onderstreept het belang van de eerste stappen in de samenwerking. De investeringen die leveranciers doen en de best practices die zij hanteren vóór de start van het onboardingproces met nieuwe distributeurs, zijn cruciaal voor het succes van deze partnerschappen. Het op elkaar afstemmen van sales-, marketing- en kanaalgerelateerde middelen helpt om de leercurve te verkorten en creëert een sterker en geoptimaliseerd ecosysteem voor leveranciers, distributeurs, solution providers, en de organisaties en gebruikers die zij bedienen.

Navigatie

“Succesvolle navigatie door het onboardingproces van distributie verhoogt het success van deze relaties binnen het kanaal aanzienlijk. Dit leidt tot snellere en hogere rendementen op investeringen voor leveranciers en hun partnernetwerken,” zegt Frank Vitagliano (foto), CEO van GTDC. “Deze strategische allianties profiteren enorm van een solide basis en voortdurende support. Deze best practices verkleinen de kans op dure fouten of—erger nog—het missen van belangrijke zakelijke kansen.”

Het onboardingproces is essentieel voor technologieaanbieders die nieuwe relaties met distributeurs willen aangaan en optimaal willen profiteren van het IT-kanaal. Het rapport benoemt een aantal cruciale stappen voor succes:

1. Voer een marktanalyse uit om dekkingstekorten en uitbreidingsmogelijkheden te identificeren.

2. Optimaliseer producten en diensten voor distributie- en kanaalpartners.

3. Stem verkoop- en technische competenties op elkaar af om samenwerking te bevorderen bij leadgeneratie, salesfunnelbeheer en partnerondersteuning.

4. Stel duidelijke ‘rules of engagement’ op om misverstanden en conflicten te voorkomen.

5. Zorg dat het aanbod ‘channel-ready’ is om adoptie te versnellen en partnerbeheer te vereenvoudigen.

6. Investeer in marketingmiddelen en programma’s om de kanaalgemeenschap beter te betrekken.

7. Bied technische ondersteuning voor training van distributeursteams en integratieprojecten.

8. Stel duidelijke doelen en meetpunten vast om voortgang te kunnen volgen.

9. Toon volledige toewijding aan potentiële distributiepartners en bied waardevolle middelen aan.

Distributie biedt technologieaanbieders een versnelde route naar het channel ecosysteem, evenals de tools, expertise en netwerken om hun bereik op- en afwaarts te vergroten, partnerbetrokkenheid te versterken en extra omzet te genereren. Succesvol onboarding management verhoogt de waarde van deze relaties binnen het hele ecosysteem.

Voor toegang tot het volledige rapport, bezoek de GTDC Knowledge Hub.

Gartner BN tm 12-11-2025 - 1

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!