Microsoft opent WinUI geleidelijk voor bredere samenwerking
Microsoft heeft in een recent blogbericht van softwarespecialist Beth Pan een stapsgewijs plan aangekondigd om WinUI, het moderne gebruikersinterface-framework voor Windows, meer open te stellen voor de ontwikkelaarsgemeenschap. Dit is een reactie op de aanhoudende vraag naar meer transparantie en open source-bijdragen.

WinUI is een essentieel onderdeel van de Windows-gebruikerservaring, maar de code is nauw verweven met eigen Windows-componenten. Om die reden kan het niet in één keer volledig openbaar worden gemaakt. Microsoft kiest daarom voor een gefaseerde uitrol, die de komende zes maanden zal plaatsvinden zo meldt Pan op GitHub.
Vier fasen
Het plan bestaat uit vier fasen:
- Meer transparantie: Na de release van WASDK 1.8 (eind augustus) zal Microsoft de interne code-wijzigingen vaker spiegelen naar GitHub.
- Lokale builds: Externe ontwikkelaars krijgen de mogelijkheid om de code lokaal te bouwen.
- Open bijdragen: De codebasis zal worden ontward van interne afhankelijkheden, zodat externe ontwikkelaars code kunnen aanleveren via 'pull requests'.
- GitHub als centrale hub: Uiteindelijk moet GitHub de primaire plek worden voor ontwikkeling, probleemopsporing en community-betrokkenheid.
Beth Pan benadrukt dat deze overgang een complex proces is, maar dat Microsoft de feedback van de gemeenschap serieus neemt. De teams werken tegelijkertijd aan andere kritieke verantwoordelijkheden zoals beveiliging en platformstabiliteit.
Ontwikkelaars worden uitgenodigd om te helpen door feedback te geven, problemen te melden en mee te denken over prioriteiten. Deze stap van Microsoft wordt gezien als een belangrijke verschuiving naar een meer collaboratieve toekomst voor Windows-ontwikkeling.