Witold Kepinski - 19 augustus 2025

Loyaliteitssystemen onder druk na faillissement GroupCard: Loyaltygroup benadrukt transparantie

Het recente faillissement van GroupCard heeft een schokgolf veroorzaakt in de markt van stadspassystemen, met grote gevolgen voor gemeenten en tienduizenden pashouders. Meer dan 14 miljoen euro aan gemeenschapsgeld is verdwenen en in zo’n 120 gemeenten zijn cadeaupassen onbruikbaar geworden. Volgens Loyaltygroup, een onafhankelijke aanbieder van digitale stadspassen, had deze situatie voorkomen kunnen worden met een transparanter en veiliger systeem.

Loyaliteitssystemen onder druk na faillissement GroupCard: Loyaltygroup benadrukt transparantie image

Het faillissement van GroupCard heeft geleid tot verwarring en onzekerheid. Gemeenten die afhankelijk waren van de dienstverlening van GroupCard, hebben te maken met onbruikbare cadeaupassen en kwijtgeraakt geld. Ook burgers die gebruikmaken van stadspassen voor minima, mantelzorgers of ouderen, zijn ongerust over hun tegoeden.

“De branche voor stadspas- en loyaliteitssystemen is door deze situatie onterecht in diskrediet gebracht,” zegt Joke van den Broek, directeur van Loyaltygroup. “Wij krijgen telefoontjes van burgers die vrezen hun tegoeden kwijt te zijn, terwijl onze systemen volledig veilig functioneren.”

Cruciaals verschil in aanpak

Loyaltygroup, al meer dan twintig jaar actief in de markt, benadrukt een fundamenteel verschil in hun bedrijfsmodel. Waar GroupCard de volledige financiële afhandeling overnam, behouden bij Loyaltygroup de opdrachtgevers – zoals gemeenten en winkeliersverenigingen – altijd de volledige controle over de geldstromen. Het bedrijf maakt geen gebruik van derdengeldenrekeningen.

“Deze ramp had voorkomen kunnen worden,” stelt Van den Broek. “Het financiële beheer van publieke gelden mag nooit worden uitbesteed aan een commerciële partij. Transparantie en directe controle door de gemeente zijn cruciaal.” Gemeenten als Apeldoorn, Dronten en Amstelveen werken al jaren met het platform van Loyaltygroup, waarbij alle geldstromen in eigen beheer blijven.

Oproep tot zorgvuldigheid

Loyaltygroup roept gemeenten en andere stakeholders op om bij de selectie van stadspassystemen te kiezen voor oplossingen met bewezen continuïteit, stabiliteit en transparantie. Het bedrijf distantieert zich nadrukkelijk van de nalatigheid die tot het faillissement van GroupCard heeft geleid.

Loyaltygroup verzekert dat alle pashouders die gebruikmaken van de door hen gefaciliteerde systemen geen cent kwijt zijn. Hun systemen blijven onverminderd stabiel en veilig functioneren.

Factsheet: Van risico naar regie: beheer je e-maildomein met DMARC V2

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!