Witold Kepinski - 01 september 2025

Nederlandse Retail moet vol inzetten op innovatie voor duurzame groei

De Nederlandse detailhandel staat voor uitdagende tijden. Hoewel de omzet in 2025 naar verwachting met 4% groeit, is dit niet genoeg om de uitdagingen van online concurrentie, aanhoudende personeelstekorten en oplopende kosten te compenseren. Retailers, met name in het non-food segment, moeten dringend investeren in vernieuwing en technologie om toekomstbestendig te blijven, aldus ING Research.

Nederlandse Retail moet vol inzetten op innovatie voor duurzame groei image

De verwachte omzetgroei van 4% in de detailhandel dit jaar is een verbetering ten opzichte van 2024, maar consumenten blijven voorzichtig met hun uitgaven ondanks een betere koopkracht aldus ING Research. Dit komt door aanhoudende economische onzekerheid. De omzetgroei in de eerste helft van 2025 bedroeg 3%, voornamelijk gedreven door prijsstijgingen. Het verkoopvolume groeide met slechts 0,7%.

De verschuiving naar online winkelen versnelt. De online omzet groeit dit jaar met 9%, en maakt nu al 20% van de totale retailomzet uit. Dit gaat ten koste van fysieke winkels. Pure online spelers groeien sneller dan multichannel retailers, wat leidt tot een verdere consolidatie in de e-commercemarkt.

Uitdagingen en kansen

De non-food retail heeft het zwaar. Sommige branches, zoals drogisterijen en bouwmarkten, doen het goed, maar elektronicawinkels zien hun omzet dalen. In de kledingbranche hebben met name modeketens in het middensegment moeite met de concurrentie van fast fashion en Chinese online retailers als Shein en Temu.

De kosten blijven stijgen door hogere huurprijzen, inkoopprijzen en personeelskosten. Daarnaast blijven personeelstekorten een groot probleem. Dit zet de winstmarges van veel retailers onder druk, wat leidt tot een aanhoudend hoog aantal faillissementen, vooral in de non-food sector.

Investeren in de toekomst

Succesvolle retailers bewijzen dat het anders kan door zich aan te passen aan de veranderende markt. Zij investeren in technologie en een naadloze integratie van online en offline kanalen. Fysieke winkels veranderen hierdoor van louter verkooppunten naar plekken waar klanten een merkbeleving en service ervaren. Voor veel retailers is dit de enige manier om te overleven en te floreren in de dynamische retailmarkt van vandaag.

Lees meer details hier.

Omada by TP-Link partnerevent 2025 BN + BW
MSP Show BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!