AI luidt een nieuw tijdperk van innovatie in binnen de auto-industrie
De auto-industrie ondergaat een transformatie nu software steeds centraler komt te staan in de bedrijfsstrategie en operaties. Volgens een nieuw rapport van het Capgemini Research Institute, ‘The software-driven mobility era: Beyond vehicles’, verwacht inmiddels bijna elke organisatie in de sector (92%) dat elk autobedrijf zal transformeren tot een softwarebedrijf om Software Defined Vehicles (SDV’s) en software-gestuurde mobiliteitsdiensten (Software Defined Mobility - SDM) te ondersteunen. Meer dan acht op de tien respondenten geloven dat op software gebaseerde producten en diensten – en niet langer alleen het fysieke voertuig – de kern van hun waardepropositie zullen vormen.

Volgens het rapport zijn de ambities groot, maar minder dan de helft van de organisaties in de auto-industrie heeft hun SDM-initiatieven in 2025 opgeschaald: 34% heeft ten minste één SDM-toepassing gedeeltelijk opgeschaald. Slechts 14% heeft een volledige uitrol gerealiseerd.
Hoewel het loskoppelen van hardware en software als cruciaal wordt gezien om snellere innovatie mogelijk te maken, betere schaalbaarheid te realiseren en nieuwe inkomstenstromen te ontsluiten, toont het onderzoek aan dat slechts één op de tien fabrikanten van auto-onderdelen (OEM’s) hierin vooruitgang heeft geboekt, waarbij iets meer dan een kwart actief nieuwe benaderingen test.
“Decennialang werd leiderschap in de auto-industrie bepaald door hardware, maar tegenwoordig eisen consumenten verbonden, digitaal verrijkte ervaringen. Dit vraagt om een software-first benadering door de hele waardeketen om holistische mobiliteitsoplossingen mogelijk te maken,” zegt Laurence Noël, Global Head of Automotive bij Capgemini. “Vooruitstrevende organisaties in de auto-industrie behandelen software nu al als hun kernproduct en benutten strategische partnerschappen om hun ecosysteem uit te breiden. Hoewel de ambitie groot is, vereist dit een volledige herstructurering van de organisatie. Degenen die hun talent, platforms en samenwerkingen op elkaar afstemmen, vertrouwen opbouwen en een uitzonderlijke klantervaring bieden, zullen vooroplopen.”
AI luidt een nieuw tijdperk van innovatie in binnen de auto-industrie
Het rapport benadrukt dat een grote meerderheid (85%) het erover eens is dat kunstmatige intelligentie (AI) steeds meer een integraal onderdeel wordt van automotive software, waarbij AI rechtstreeks wordt ingebed in softwarefuncties. Dit varieert van het verbeteren van de gebruikerservaring in voertuigen tot het aandrijven van geavanceerde veiligheidsfuncties en cybersecurity.Meer dan driekwart (77%) ziet de integratie van AI in softwareontwikkeling, voertuigfuncties en mobiliteitsdiensten als een cruciaal concurrentievoordeel dat de waardeketen in de auto-industrie zal hervormen. Door kosten te verlagen, productiviteit en efficiëntie te verhogen en de productkwaliteit te verbeteren, stuwt AI de sector richting een nieuw tijdperk van innovatie. Opvallend is dat de meeste ondervraagde organisaties de integratie van AI in ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) en autonome rijfuncties als bijzonder belangrijk beschouwen binnen hun software-gedreven strategie.
Software-gedreven mobiliteit vereist een organisatorische herstructurering om het volledige potentieel te benutten
Volgens het onderzoek is de meerderheid van de organisaties (86%) van mening dat een SDM-strategie een herziening van het organisatiemodel vereist, wat leidt tot ingrijpende veranderingen in processen en de noodzaak om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Naast structurele veranderingen worden organisaties geconfronteerd met uiteenlopende uitdagingen op het gebied van software-engineering, compliance, veiligheid, cybersecurity, leiderschap en werving van nieuw talent.
Meer dan acht op de tien organisaties (83%) beschouwen de ontwikkeling van een uniform softwareplatform als een essentieel onderdeel van hun strategie voor software-gedreven mobiliteit.
Methodologie rapport
In juni 2025 heeft het Capgemini Research Institute een enquête uitgevoerd onder 600 leidinggevenden van 200 gevestigde organisaties in de auto-industrie, waarbij maximaal vier respondenten per organisatie deelnamen. Deze leidinggevenden vertegenwoordigden organisaties uit vier segmenten: OEM’s (Original Equipment Manufacturer), toeleveranciers, aanbieders van mobiliteitsdiensten en digitale pioniers uit landen in Noord-Amerika, Europa en de Aziatisch-Pacifische regio (APAC). De enquête werd aangevuld met interviews met meer dan vijftien branche-experts.