Witold Kepinski - 17 september 2025

Adobe lanceert AI Agents voor gepersonaliseerde klantbeleving

Adobe heeft de algemene beschikbaarheid van een reeks AI Agents aangekondigd. Deze intelligente agents, aangedreven door de Adobe Experience Platform (AEP) Agent Orchestrator, zijn bedoeld om de manier waarop bedrijven klantbelevingen en marketingcampagnes bouwen, leveren en optimaliseren fundamenteel te veranderen.

Adobe lanceert AI Agents voor gepersonaliseerde klantbeleving image

AEP dient als de basis voor deze agents door real-time data en workflows te verbinden, waardoor contextueel relevante en doelgerichte acties op schaal mogelijk zijn. Merken zoals The Hershey Company, Lenovo en Wegmans Food Markets werken al met Adobe’s agentic AI-aanbod.

"We gebruiken nu agentic AI om gespecialiseerde agents te bouwen en in te bedden in workflows voor het creëren van data, content en ervaringen," aldus Anjul Bhambhri, senior vice president engineering bij Adobe Experience Cloud. "Onze innovaties tillen de orkestratie van klantervaringen naar een hoger niveau door processen opnieuw uit te vinden, de productiviteit van marketingteams te verhogen en gepersonaliseerde ervaringen op schaal te leveren."

AEP Agent Orchestrator

Het hart van de lancering is de AEP Agent Orchestrator, inclusief een reasoning engine die beslissingswetenschap en taalmodellen combineert. Dit stelt het platform in staat om de intentie van gebruikers via natuurlijke taal te interpreteren en dynamisch te bepalen welke agents moeten worden geactiveerd als onderdeel van een gecoördineerd plan. Het systeem ondersteunt ook een 'human-in-the-loop'-benadering voor verfijning.

De out-of-the-box AI Agents worden direct geïntegreerd in Adobe’s enterprise-applicaties (zoals Real-Time CDP, Experience Manager en Journey Optimizer) en omvatten:

  • Audience Agent: Helpt teams snel doelgroepen te creëren, schalen en optimaliseren voor personalisatie.
  • Journey Agent: Vereenvoudigt de orkestratie van klantreizen en campagnes over verschillende kanalen.
  • Experimentation Agent: Analyseert experimentele prestaties en genereert hypotheses en voorspellingen voor groei.
  • Data Insights Agent: Stroomlijnt het proces om inzichten uit klantdata te visualiseren en te remediëren.

Ecosystem en interoperabiliteit

Adobe kondigde ook de komst aan van de Experience Platform Agent Composer, een interface waarmee bedrijven AI Agents kunnen aanpassen en configureren op basis van merkrichtlijnen en beleid. Daarnaast zal een Agent SDK en Agent Registry ontwikkelaars in staat stellen om de agentic apps verder uit te breiden naar nieuwe sectoren.

Met het oog op de noodzaak van interoperabiliteit tussen verschillende AI-ecosystemen, kondigde Adobe nieuwe partnerschappen aan met onder meer Cognizant, Google Cloud, Havas, Medallia en PwC. Deze samenwerkingen, ondersteund door het Agent2Agent protocol, maken naadloze workflow-uitvoering en aanpassing over verschillende agents heen mogelijk.

Schneider Electric BW + BN Omada BW + BN
Gartner BN tm 12-11-2025 - 3

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!