Apple behaalt recordkwartaal nu wereldwijde smartphonemarkt herstelt
De wereldwijde smartphonemarkt is in het derde kwartaal van 2025 met 3% gegroeid ten opzichte van vorig jaar, wat wijst op een hervatting van de groeimomentum. Dit herstel werd aangewakkerd door sterke vervangingsvraag en belangrijke productlanceringen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Omdia.

Alle top vijf leveranciers lieten groei zien in vergelijking met Q3 2024. Samsung handhaafde zijn leidende positie voor het derde opeenvolgende kwartaal met een marktaandeel van 19%, gesteund door de aanhoudende populariteit van de Galaxy A-serie en de nieuwe generatie opvouwbare telefoons.
Apple behaalt sterkste Q3 ooit
Apple kende zijn beste derde kwartaal ooit met een groei van 4% in iPhone-leveringen, waarmee het bedrijf een marktaandeel van 18% behaalde. De vroege vraag naar de nieuwe iPhone 17-serie speelde hierbij een cruciale rol. De basis iPhone 17 overtrof de verwachtingen door opgewaardeerde opslag aan ongewijzigde prijzen, terwijl de Pro-modellen wereldwijd consumenten bleven trekken.
Xiaomi leverde een stabiel kwartaal met 14% marktaandeel, terwijl TRANSSION en vivo elk 9% marktaandeel veroverden en daarmee de top vijf completeerden. TRANSSION viel in het bijzonder op met een dubbelcijferige groei naar zijn hoogste Q3-volume ooit, gedreven door herstellende vraag in het Midden-Oosten en Afrika.
Intensieve concurrentie en oplopende kosten
Ondanks het herstel blijven economische onzekerheden en intense concurrentie de strategische planning van leveranciers beïnvloeden. Runar Bjørhovde, Senior Analyst bij Omdia, wijst op de toenemende druk op de winstgevendheid door stijgende Bill-of-Materials (BoM)-kosten. Vooral de prijzen voor halfgeleiders, opslag en geheugen staan onder druk door de hevige vraag naar productiecapaciteit vanuit de datacenters en AI-investeringen.
Om de winstmarges te beschermen, richten veel leveranciers zich op het verbreden van hun inkomstenstromen door middel van abonnementen, accessoires en ecosysteem-upsells. Succes op korte termijn zal afhangen van duidelijk gedefinieerde kansen en effectieve marketingstrategieën, aldus Omdia.