Witold Kepinski - 28 oktober 2025

WPP en Google sluiten AI-partnerschap van vijf jaar

WPP, een reclame- en marketingbureau, en technologiegigant Google hebben een strategische uitbreiding van hun partnerschap aangekondigd. De vijfjarige overeenkomst is gericht op het versneld integreren van cloud- en AI-technologie in marketing om zo de sector te herdefiniëren.

WPP en Google sluiten AI-partnerschap van vijf jaar image

De samenwerking, die een investering van 400 miljoen dollar door WPP in Google-technologieën omvat, heeft als doel merken in staat te stellen hyperrelevante campagnes in dagen in plaats van maanden te creëren. Dit moet leiden tot ongekende resultaten in geïntegreerde marketing en commercie, waarbij merken miljoenen klanten gelijktijdig en in realtime kunnen personaliseren.

De overeenkomst werd bezegeld in Mountain View tijdens een bijeenkomst tussen WPP CEO Cindy Rose en Google Cloud CEO Thomas Kurian.

AI als groeimotor, niet alleen voor efficiëntie

"Ik ben ongelooflijk enthousiast over hoe ons nieuwe en geëvolueerde partnerschap met Google zal herdefiniëren wat mogelijk is voor onze klanten," aldus Cindy Rose, CEO van WPP. "Door op maat gemaakte AI-oplossingen te leveren en hyperrelevante campagnes met ongekende schaal en snelheid mogelijk te maken, versnellen we de innovatie in elk facet van marketing om zo ongeëvenaarde groei en impact te stimuleren."

Thomas Kurian, CEO van Google Cloud, benadrukte de gedeelde visie: "Ons uitgebreide partnerschap met WPP is gebouwd op een gemeenschappelijke visie om de kracht van generatieve en agentic AI te benutten om bedrijfsresultaten te transformeren."

De investering van 400 miljoen dollar zal voornamelijk worden ingezet via WPP Open, het AI-platform van WPP voor marketing, om AI diep in de dienstverlening van het bedrijf te verankeren.

Belangrijkste speerpunten van de samenwerking

Het partnerschap omvat een reeks baanbrekende initiatieven die WPP-klanten een uniek voordeel moeten geven:

Op maat gemaakte AI met Gemini: Er worden nieuwe, op maat gemaakte AI-oplossingen gebouwd met Google's Gemini-modellen om specifieke merkuitdagingen aan te pakken. Een voorbeeld hiervan is AKQA's "The Generative Store," dat productbeelden en -boodschappen dynamisch aanpast aan elke individuele consument.

Contentproductie: WPP krijgt vroege toegang tot Google's nieuwste AI-modellen, waaronder Veo (video) en Imagen (afbeeldingen). De integratie hiervan in WPP Open heeft al geleid tot campagneklare assets in dagen in plaats van weken, met een efficiëntiewinst tot 70% en een versnelling van het gebruik van middelen met 2,5 keer.

Versnelde modellenontwikkeling: Met behulp van Google Cloud's AI-producten, aangedreven door Google DeepMind-modellen, kan WPP Media via het eigen AI-dataplatform Open Intelligence nu sneller en preciezer doelgroepmodellen voor klanten bouwen.

AI-talentontwikkeling: Google wordt de primaire curriculumpartner voor WPP's succesvolle Creative Technology Apprenticeship-programma. Het initiatief wordt aanzienlijk uitgebreid en zal tegen 2030 meer dan 1.000 creatieve technologen opleiden in onderwerpen variërend van generatieve AI tot robotica.

Bovendien zal Google's AI ook worden gebruikt om de interne operaties van WPP te transformeren, wat leidt tot verbeterde klantenservice door bijvoorbeeld geautomatiseerde data-analyse en slimmere toewijzing van middelen.

Lorraine Twohill, SVP, Global Marketing bij Google, benadrukte tot slot dat Google de nieuwe oplossingen eerst in de eigen marketingactiviteiten zal valideren, wat WPP-klanten een uniek voordeel geeft in het snel evoluerende AI-landschap.

EY BW + BN Schneider Electric BW + BN
EY BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!