Cyberbeveiligingswet treedt mogelijk 15 augustus in werking
Het kabinet wil de Cyberbeveiligingswet op 15 augustus 2026 in werking laten treden, blijkt uit stukken die recent naar de Eerste Kamer zijn gestuurd. De Eerste Kamer wil zich begin juli over de wetgeving buigen.
Voor organisaties die onder de Cyberbeveiligingswet vallen brengt deze nieuwe verplichtingen met zich mee. Denk daarbij aan registratie bij de toezichthouder, een wettelijke zorgplicht voor digitale veiligheid en een meldplicht voor ernstige cyberincidenten. Ook moeten bestuurders kunnen aantonen kennis van cybersecurity te hebben. Tot slot verplicht de Cyberbeveiligingswet tot risicobeheer van leveranciers en de toeleveringsketen als geheel.
Samen Digitaal Veilig, een platform van ruim 100 samenwerkende brancheorganisaties en kennis- en marktpartijen die bedrijven helpen met informatie en tooling voor digitale veiligheid, ondersteunt bedrijven in de voorbereiding op de Cyberbeveiligingswet. Zo moeten organisaties leveranciers in kaart brengen, risicoanalyses uitvoeren en maatregelen invoeren. Samen Digitaal Veilig waarschuwt dat dit meerdere maanden in beslag kan nemen.