Redactie - 03 september 2019

Ondernemingsraad: Zet opheffing XS4ALL niet door

Ondernemingsraad: Zet opheffing XS4ALL niet door image

De Ondernemingsraad (OR) van XS4ALL adviseert KPN de voorgestelde plannen om XS4ALL op te heffen en volledig te integreren in KPN niet door te zetten. Volgens de OR is er een reële mogelijkheid dat de businesscase tot integratie van XS4ALL in KPN in zijn geheel negatief uitvalt.

Dit is één van de bezwaren in het ruim 60 pagina's tellende advies waarmee de OR van XS4ALL reageert op een adviesaanvraag van de bestuurder van XS4ALL. De OR wil de businesscase van KPN graag onafhankelijk laten onderzoeken, maar volgens Daan Willems (OR XS4ALL) werkt KPN dit tegen: "We hebben slechts ruimte gekregen voor een verkennend onderzoek op de businesscase. Dit is uitgevoerd door het bedrijf Finext. In het verkennende onderzoek zijn direct ernstige gebreken gevonden in de businesscase. Helaas krijgen wij van KPN niet de ruimte om het onderzoek voort te zetten."

'Zeer teleurstellend'

KPN heeft volgens de OR niet alleen een onafhankelijk financieel onderzoek geweigerd, maar ook een onderzoek naar de strategische richting. "Dit belemmert de OR om inhoudelijk te adviseren. Wij vinden dit zeer teleurstellend, maar tekenend voor de situatie waarin wij ons bevinden", aldus Daan Willems.

De OR ontving begin juni een adviesaanvraag waarin werd gevraagd 'hoe' XS4ALL te integreren in KPN. Er is geen advies gevraagd 'of' XS4ALL moet worden geïntegreerd: "KPN houdt zich hiermee niet aan de afspraken volgens welke de OR ook om advies moet worden gevraagd over de vraag 'of' XS4ALL moet worden geïntegreerd. Deze afspraken zijn in maart gezamenlijk afgestemd."

'XS4ALL is kerngezond'

Een goede reden om XS4ALL op te heffen is er volgens de OR niet. "XS4ALL is kerngezond, maakt veel winst en heeft nog enorm veel potentie. Privacy en internetveiligheid zijn steeds vaker onderwerp van gesprek. Wij zien hier een belangrijke rol voor XS4ALL in weggelegd."

Het onafhankelijke onderzoeks- en adviesbureau Stratix heeft eind mei een alternatieve businesscase aangeleverd waarin XS4ALL wél blijft bestaan,
genaamd 'XS4ALL in zijn kracht': "De businesscase van Stratix voegt extra waarde toe aan het al sterke merk en winst makende bedrijf door middel van lage investeringen met weinig risico." De OR stelt te betwijfelen of deze businesscase voldoende is afgewogen tegen het integratieplan van KPN, aangezien de adviesaanvraag slechts enkele werkdagen na 'XS4ALL in zijn kracht' is ontvangen.

Onzekerheden medewerkers en klanten

De OR besteedt in het advies ook aandacht aan de onzekerheden voor medewerkers: "De plannen van KPN zijn onvolledig, gehaast en rommelig. We hebben enkel een indicatie voor de eerste zes maanden, daarna is het onduidelijk wat er met de medewerkers gaat gebeuren."

Een groot aantal klanten van XS4ALL heeft zich uitgesproken tegen de plannen; een petitie tegen de opheffing is meer dan 53.000 maal ondertekend. "Onze klanten zijn in ieder geval duidelijk. Daar komt bij dat velen aangeven niet naar KPN te willen overstappen. Wij vrezen dat veel klanten van XS4ALL zullen overstappen naar een andere provider als het bedrijf KPN wordt. Dat zou desastreus zijn voor KPN."

Klant als leidraad voor strategie

In het verleden is met KPN afgesproken dat de klant leidraad moet zijn voor de strategie van XS4ALL. "Het opheffen van XS4ALL verhoudt zich duidelijk niet met deze afspraak." KPN heeft het afgelopen half jaar herhaaldelijk aangegeven dat er voor de klant niets zal veranderen: "Nothing means nothing", aldus Maximo Ibarra, de bestuursvoorzitter van KPN.

De OR van XS4ALL denkt daar anders over: "Deze belofte gaan ze niet waarmaken, in het huidige plan zijn er wel degelijk onderdelen die niet worden meegenomen. Wij willen eerlijk zijn tegen onze klanten. Onze verwachting is dat er weinig overblijft van de kern van XS4ALL." De kleinschaligheid van het bedrijf is volgens de OR niet te integreren, waardoor bijvoorbeeld storingen aanzienlijk langer kunnen duren: "Als één helpdesk collega een fout ontdekt op ons mailplatform, loopt deze collega gewoon naar de beheerders toe. Dit is alleen mogelijk bij een klein bedrijf als XS4ALL, de interne lijnen zijn zeer kort, iedereen kent elkaar."

Besluit

De bestuurder van XS4ALL moet het advies van de OR meewegen in het uiteindelijke besluit, meldt XS4ALL. "Wij zouden het onverantwoord vinden als de bestuurder zijn voorgenomen besluit alsnog gaat uitvoeren, dat is voor niemand goed, niet voor XS4ALL, KPN of voor onze klanten." Indien de bestuurder afwijkt van het advies van de ondernemingsraad, dient de bestuurder te onderbouwen waarom dat geschiedt. De OR kan binnen een maand na mededeling van het besluit in beroep gaan bij de Ondernemingskamer.

De OR voelde zich vorige maand nog genoodzaakt om het enquêterecht te gebruiken: "Wij hebben een enquêtebrief verstuurd vanwege het beleid van KPN richting XS4ALL in de afgelopen jaren, waarvan deze adviesaanvraag het dieptepunt is. Technisch gezien lopen ze parallel en staan ze los van elkaar, maar ze hebben natuurlijk wel raakvlakken. De ondernemingsraad verwacht op korte termijn een reactie vanuit de bestuurder te ontvangen."

Reactie KPN

KPN meldt in een reactie teleurgesteld te zijn over het negatieve advies van de OR van XS4ALL. "Het management betreurt het advies van de OR op de adviesaanvraag en gaat het advies goed bestuderen. Vervolgens zal zij zorgvuldig een besluit voorbereiden. Het management van XS4ALL hecht er veel waarde aan om het proces met de ondernemingsraad zorgvuldig te doorlopen, in het belang van medewerkers en de klanten van XS4ALL. KPN zal klanten van XS4ALL pas over te laten gaan als KPN een vergelijkbaar of betere dienstverlening kan bieden. Dat zal naar verwachting in de loop van 2020 zijn", schrijft het bedrijf in een verklaring. 

Update: Reactie van KPN toegevoegd

EGP 06/05/2025 t/m 03/06/2025 BW Forescout 08/05/2025 t/m 16/05/2025 BW
DIC Security Day BN + BW tm 1 juli

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!