ACM: KPN moet tarieven voor overzetten telefoonnummers met terugwerkende kracht aanpassen

KPN moet tarieven voor het overzetten van telefoonnummers met terugwerkende kracht aanpassen. Het telecombedrijf bracht klanten te hoge kosten in rekening.
Dit maakt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekend. De toezichthouder bepaalde op 29 januari 2019 al dat KPN lagere tarieven moet hanteren voor het overzetten van een telefoonnummer naar een andere telecomaanbieder. De tarieven zijn inmiddels verlaagd.
Kostengeoriënteerde tarieven
"Om ervoor te zorgen dat deze kosten klanten niet ontmoedigen om over te stappen, mogen de porteertarieven volgens de wet niet hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten die een aanbieder maakt (kostengeoriënteerde tarieven). De ACM stelde vast dat het door KPN gehanteerde tarief van €200 per nummerblok (meerdere nummers die bij elkaar horen, bijvoorbeeld van een bedrijf) veel hoger was dan de daadwerkelijke kosten. Het tarief van €2 per nummer bleek pas vanaf oktober 2017 te hoog. KPN heeft de tarieven aangepast naar € 1,15 per nummer en € 42,80 per nummerblok", schrijft de ACM op haar website.
De ACM onderzocht naar aanleiding van bezwaren van KPN, Voiceworks en andere partijen de tarieven van KPN opnieuw. De toezichthouder oordeelt dat de tarieven juist zijn vastgesteld, waardoor de hoogte ongewijzigd blijft. Wel moeten de tarieven met terugwerkende kracht gelden vanaf 18 januari 2017, het moment waarop voor het eerst geklaagd werd bij de ACM. KPN voerde de wijziging eerder in per 1 maart 2019.